ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

امام علی(ع) : آدم عاقل کسی است که حتی یک نَفَس از عُمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی دهد.هر روزی که بگذرد قسمتی از وجود تو را با خود میبرد

نیت برای خدا یا غیر خدا

23:21 1400/06/30 - یوری بویکا

نیت برای خدا یا غیرخدا

می گویند: در زمان بهلول مسجدی می ساختند، بهلول سر رسید و پرسید: چه می کنید؟

گفتند: مسجد می سازیم.
گفت: برای چه؟ 
پاسخ دادند: برای چه ندارد، برای رضای خدا.

بهلول خواست میزان اخلاص بانیان خیر را به خودشان بفهماند، محرمانه سفارش داد سنگی تراشیدند و روی آن نوشتند «مسجد بهلول»و شبانه آن را بالای سر در مسجد نصب کرد.

سازندگان مسجد روز بعد آمدند و دیدند بالای در مسجد نوشته شده است «مسجد بهلول». ناراحت شدند؛ بهلول را پیدا کردند و به باد کتک گرفتند که زحمات دیگران را به نام خودت قلمداد می کنی؟

بهلول گفت: مگر شما نگفتید که مسجد را برای خدا ساخته ایم؟ فرضا مردم اشتباه کنند و گمان کنند که من مسجد را ساخته ام، خدا که اشتباه نمی کند 
پس معلوم شد که کار شما برای خدا نبوده و فقط میخواهید که مردم بگویند شماها این مسجد را ساخته اید.

نقل شده از کانال تلگرامی عالم پس از مرگ به نشانی Pas_As_Marg@

شیوع چاقی در سراسر جهان طی ۴۰ سال گذشته سه برابر شده و در کنار این افزایش، رژیم گرفتن و تلاش برای کاهش وزن نیز مسیر صعودی در پیش گرفته است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، بر اساس یک مقاله مروری، وقتی صحبت از سالم ماندن و کاهش خطر مرگ‌ و میر می‌شود، افزایش فعالیت بدنی و بهبود آمادگی جسمانی به‌ نظر می‌رسد برتر از کاهش وزن باشد. محققان می‌گویند: استفاده از رویکرد وزنی خنثی، برای درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی، خطرات مربوط به رژیم غذایی تکراری (یویو) را نیز کاهش می‌دهد.

گلن گاسر، محقق کالج راه‌ حل‌های سلامت در دانشگاه ایالتی آریزونا آمریکا می‌گوید: ما دوست داریم مردم بدانند که چربی می‌تواند متناسب باشد و بدن‌های متناسب و سالم در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارد. ما پی بردیم که در فرهنگ وسواس وزن، این امر شاید برای برنامه‌هایی که بر کاهش وزن برای جذابیت پیدا کردن متمرکز نیستند، چالش برانگیز باشد و لزوما با کاهش وزن مخالف نیستیم فقط فکر می‌کنیم که نباید معیار اصلی قضاوت در مورد موفقیت برنامه مداخله در شیوه زندگی محسوب شود.

سیدارتا آنگادی، یکی از محققان دانشکده آموزش و توسعه انسانی در دانشگاه ویرجینیا آمریکا اظهار کرد: این امر به‌ ویژه هنگامی که واقعیت‌های فیزیولوژیکی چاقی را در نظر بگیرید، بسیار مهم است. وزن بدن یک ویژگی بسیار ارثی است و کاهش وزن با تغییرات متابولیکی قابل‌ توجهی همراه خواهد بود و در نهایت از حفظ کاهش وزن جلوگیری می‌کند.

چاقی با تعدادی از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و مشکلات استخوان‌ها و مفاصل همراه است اما چرخه وزن که به‌طور معمول رژیم یویو نامیده می‌شود، با مشکلات سلامتی از جمله از دست دادن ماهیچه‌ها، بیماری کبد چرب و دیابت نیز مرتبط است.

محققان می‌گویند با تمرکز بر آمادگی جسمانی و نه کاهش وزن، افراد می‌توانند از مزایای ورزش سود ببرند و از خطرات مربوط به چرخه وزن اجتناب کنند.

لازم‌ به‌ ذکر است که چرخه وزن به معنی کاهش وزن و بازگشت دوباره وزن به دفعات متعدد است. این کاهش و افزایش وزن چنانچه به علت تغییرات رژیم غذایی رخ دهد، رژیم تکراری یا یویو نامیده می‌شود.

دستورالعمل‌های بهداشت عمومی فعلی توصیه می‌کند که بزرگسالان روی هم رفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط (شدت معادل پیاده روی با گام سریع) یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید (شدت معادل آهسته دویدن یا دویدن) داشته باشند.

گاسر بیان می‌کند: توجه به این نکته ضروری است که فواید ورزش وابسته به میزان آن است و بزرگترین مزایای آن فقط حرکت از جلوی تلویزیون و انجام حداقل فعالیت‌های با شدت متوسط است. همچنین مهم است که تاکید کنیم، فعالیت بدنی می‌تواند در طول روز متراکم شود. به‌عنوان مثال، پیاده‌روی‌های کوتاه متعدد در طول روز (حتی به مدت دو تا ۱۰دقیقه کوتاه) به اندازه یک پیاده‌روی طولانی برای مزایای سلامتی مفید است.

در این بررسی، محققان به تحقیقات اخیری استناد می‌کنند که بر میزان کاهش خطر مرگ‌ومیر مرتبط با کاهش وزن در مقایسه با افزایش فعالیت بدنی یا آمادگی قلبی تنفسی متمرکز شده‌اند. کاهش خطر مرتبط با افزایش آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی به‌طور مداوم بیشتر از کاهش وزن عمدی بود.

آنان همچنین میزان کاهش نشانگرهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی را که با کاهش وزن یا افزایش فعالیت بدنی مرتبط است، بررسی کردند. آنان از متاآنالیز چندین تحقیق انجام شده در بازه‌های زمانی مختلف و در یک منطقه جغرافیایی وسیع استفاده کردند.

محققان به محدودیت‌ها در مجموعه تحقیقات موجود اذعان کردند، از جمله واقعیتی که این زمینه به‌ شدت به تحقیقات همه‌گیرشناسی وابسته است که علت و معلول را به‌ طور قطعی مشخص نمی‌کند و خاطرنشان می‌کنند که تنها آزمایش‌های بالینی تصادفی و کنترل شده می‌تواند نتایج استفاده از  یک روش متمرکز بر آمادگی جسمانی و بهینه‌سازی کاهش خطر مرگ‌ومیر قلبی متابولیکی در افراد چاق را به‌طور کامل بررسی کند.

انگادی افزود: با این حال، در مجموع، نتایج این تحقیقات همه‌گیرشناسی ارتباطات قوی و سازگاری را نشان می‌دهد و به همین دلیل است که متاآنالیز می‌تواند مفید باشد. در مورد فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی، شواهد همه‌گیرشناسی در تعداد زیادی از تحقیقات تجربی و کارآزمایی‌های تصادفی کنترل شده که مکانیسم‌های قابل قبولی را برای یافته‌های ثابت در تحقیقات همه‌گیرشناسی ایجاد کرده‌اند، پشتیبانی می‌شود.  

نتایج این تحقیقدر مجله iScience  منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

برخی از افراد جامعه که سیستم ایمنی بدنشان نسبت به دیگران ضعیف‌تر است، باید دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

در حال حاضر میزان تاثیرگذاری برخی از واکسن‌های کرونا با ایجاد ۸۰ درصد مقاومت برای مقابله با ویروس کرونا در بدن تایید شده است، ‌ اما سیستم ایمنی بدن برخی از افراد مقاومت پایین تری نسبت به سایر مردم دارد و آنها، باید دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

همانطور که ممکن است دز اول تزریق شده واکسن کرونا مقاومت کامل را ایجاد نکند و تزریق دز دوم برای افزایش ایمنی بدن حتما باید تزریق شود، دز سوم هم برای بالا رفتن ایمنی برخی افراد اجباری است و سومین دز واکسن کرونا، از جمله دزهای اضافی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن است که تزریق آن برای برخی افراد واجب اعلام شده و این دز باعث محافظت بیشتر از بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه امکان دارد محافظت از بدن با گذشت زمان از بین رود، دز تقویت‌کننده یا همان دوم و سوم به افزایش مجدد سطح ایمنی بدن کمک بسزایی می‌کند. ویروس کرونا نیز تا به امروز با مدل‌های جهش یافته و متفاوتی همراه بوده که هر کدام از آن‌ها نسبت به مدل‌های قبلی کشنده‌تر است.

تزریق دز سوم واکسن کرونا چه دلیلی دارد؟

یکی از دلایل تزریق دزهای بعدی واکسن کرونا همین مدل‌های جهش‌ یافته است که می‌تواند نسبت به آنتی‌بادی‌هایی که از دزهای اولیه واکسن ایجاد شده، کمتر پاسخگو باشد و همین امر در آینده نیاز افراد به تزریق دز تقویت‌کننده را شکل می‌دهد تا اطمینان لازمه در راستای حفاظت کافی بدن ایجاد شود. اگر آنتی‌بادی‌های کافی برای محافظت کامل از بدن افراد وجود نداشته باشد یا نوع خاصی از آنتی‌بادی‌ها تحت تاثیر قرار نگیرند، افراد در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرند.

با توجه به شیوع مدل‌های مختلف و جهش یافته ویروس کرونا در جامعه، حفظ و بالا بردن سطح ایمنی بدن باید در دستور کار قرار گیرد و یکی از جمله اقداماتی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، تزریق واکسن‌های تقویت‌ کننده‌ یا همان دزهای بعدی به بدن است.

در سنین کودکی نیز برای محافظت کامل از بدن، واکسن‌ها در سه دز به بدن تزریق می‌شود تا ایمنی کودکان در مقابل بیماری‌ها افزایش پیدا کند.

افراد مجاز به تزریق دز سوم واکسن کرونا مشخص شدند

در همین راستا آمیتیس رمضانی درباره افرادی که مجاز به تزریق دز سوم واکسن کرونا هستند اظهار کرد: دز سوم واکسن کرونا به افرادی تزریق می‌شود که یا حدود ۶ ماه از تزریق دو دز واکسن آن‌ها گذشته باشد و یا اینکه سیستم ایمنی بدنی ضعیفی داشته باشند.

وی با بیان این‌که معمولا بعد از گذشت ۶ ماه از تزریق دز دوم واکسن مقدار آنتی‌بادی در بدن افت پیدا می‌کند ادامه داد: کادر درمان به دلیل این‌که مدام در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند جز گروهی هستند که باید دز بوستر را دریافت کنند.

رمضانی می‌گوید: افرادی‌که دارای بیماری خاص هستند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم باید دز بوستر را تزریق کنند. زیرا بدن این افراد به دلیل ضعیف بودن از ابتدا هم آنتی‌بادی خوبی در مقابل ویروس تولید نکرده است و باید دز سوم را دریافت کنند.

آیا دزهای تزریقی واکسن باید از یک برند باشند؟

حالا سوال اینجاست که آیا دز دوم و سوم واکسن کرونا باید با دزهای قبل یکی باشد؟ در همین راستا سید حسین میرلوحی فوق تخصص ریه کودکان درباره تغییر واکسن و متفاوت بودن آن در دزهای بعدی اظهار می‌کند: «به مردم توصیه می‌شود که برای مثال اگر دز اول خود را واکسن سینوفارم زدند، دز دوم هم حتماً از همین نوع واکسن تزریق کنند تا با مشکلات و عوارض احتمالی مواجه نشوند. البته برخی از واکسن‌هایی که دارای پلتفرم یکسانی هستند، این مشکل را ندارند. برای مثال پلتفرم سینوفارم و برکت به یکدیگر شبیه است و هر دوی این واکسن‌ها از ویروس ضعیف‌شده ساخته شده‌اند، اما توصیه کلی این است که مردم واکسن خود را تغییر ندهند و اگر دز اول از یک واکسن زدند، دز دوم هم از همان واکسن بزنند.»

این فوق تخصص ریه ادامه می‌دهد: «البته مطالعات مختلفی در جهان در این زمینه انجام شده است، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و از طرفی در تزریق دز اول، سیستم ایمنی بدن فعال شده و این دز دوم است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، لذا طبیعی است اگر هر دو دز از یک واکسن باشد، کمک شایانی به تقویت سیستم ایمنی بدن شده است.»

با توجه به موارد گفته شده افراد تحت درمان سرطان فعال، افرادی که عضو پیوندی دریافت کرده و برای سرکوب سیستم ایمنی از دارو استفاده می‌کنند، افرادی که در ۲ سال گذشته پیوند سلول بنیادی دریافت کرده‌اند، افراد دارای نقص ایمنی اولیه متوسط یا شدید، افراد مبتلا به عفونت HIV پیشرفته یا درمان نشده و افراد تحت درمان فعال با دز بالای کورتیکواستروئیدها یا داروهای دیگر که ممکن است پاسخ ایمنی بدن را سرکوب کنند باید دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند تا سیستم ایمنی بدن آنها افزایش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری آنا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

سرانجام قطار واکسیناسیون کرونا به ایستگاه دانش‌آموزان و افراد زیر ۱۸ سال رسید تا با گسترش واکسیناسیون آنان سرانجام بتوان پس از قریب به یک سال و نیم، به بازگشایی حضوری مدارس امیدوار شد و خانواده‌ها با نگرانی کمتری فرزندان خود را راهی مدرسه کنند.

دومین سال تحصیلی زیر سایه کرونا در راه است. موضوعی که طی مدت اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آن شکل گرفت تا تصمیم جامعی درباره بازگشایی حضوری مدارس یا ادامه آموزش مجازی گرفته شود که هر چه زودتر این غیبت ۵۸۰ روزه از آموزش حضوری در کشور تمام شود؛ اما با قید یک شرط مهم: «واکسیناسیون دانش‌آموزان».

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور از اواسط مرداد ماه و واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس، کم کم زمزمه‌ها برای بازگشایی مدارس بالا گرفت. موضوعی که علاوه بر واکسیناسیون معلمان منوط به تامین واکسن مکفی برای واکسیناسیون ۱۳ میلیون دانش‌آموز بود. به طوری که دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این رابطه تاکید کرده بود: «موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست، معلمان و کادر مدارس که واکسینه شده‌اند اما برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دُز واکسن است. از طرفی ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که ضرب در دو یعنی ۲۶ میلیون دوز واکسن لازم است.»

با این حال اما امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف و حتی نشدنی است؛ زیرا فرایند واکسیناسیون دانش‌آموزان حداقل دو ماه زمان خواهد برد و با این احتساب و طبق اظهارات مسوولان امر، احتمالا زمان بازگشایی حضوری مدارس به اواخر فصل پاییز موکول شود.

آغاز واکسیناسیون دانش آموزان

اولویت اول برای سال آخریها

در این میان اما وعده‌ها برای واکسیناسیون دانش‌آموزان سرانجام از روز گذشته ( ۲۸ شهریورماه) با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) به مرحله اجرایی رسید. البته این درحالی بود که وزیر بهداشت پیش‌تر تاکید کرده بود واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بلامانع است اما بر اساس آنچه که در سامانه salamat.gov.ir مشاهده می‌شود، فعلا سامانه برای متولدین ۱۳۸۳ و ماقبل بازگشایی شده است که احتمالا این تصمیم برای جلوگیری از بروز تجمع دانش‌آموزان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفته شده است.

از طرفی دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت نیز درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، تاکید کرده است: « از آنجا که دانش آموزان پایه دوازدهم باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، از نظر ما در اولویت قرار دارند؛ بنابراین، امیدواریم که واکسیناسیون را از پایه دوازدهم آغاز کرده و به پایه‌های بعدی برسیم.»

البته بر اساس اعلام دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، «انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه‌ها فراهم می‌شوند و برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود و در مرحله بعدی با مطالعات گسترده‌ای که انجام می‌شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال نیز آغاز خواهد شد.»

چرایی انتخاب سینوفارم برای دانش آموزان

اما سوال اصلی اینجاست؛ کدام واکسن‌ها برای دانش‌آموزان مناسب است؟ پرسشی که وزیر بهداشت در پاسخ به آن تاکید می‌کند که «براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.»

پیش از این نیز دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم برای سنین کمتر از ۱۸ سال خبر داده بود. به اذعان او مطالعات بالینی بر این واکسن‌ها نشان داده است که این واکسن‌ها می‌توانند در سنین نوجوانی استفاده شوند که البته در سبد واکسیناسیون ما هم وجود دارد.

البته علیرغم وجود واکسن سینوفارم در کشور و سهم بالای تزریق آن، اما هنوز واکسن پاستوکووک به شکل جدی در شبکه واکسیناسیون کشور توزیع نشده است، اما شانه‌ساز در این زمینه نیز تاکید کرده است:« ما در مهر ماه امیدواریم که حداقل ۶ میلیون دز واکسن پاستور را داشته باشیم و واکسن پاستور در مهر ماه به صورت جدی وارد بازار می‌شود.» بر این اساس طبق اظهارات رییس سازمان غذا و دارو، فعلا دو واکسن اصلی کاندید برای تزریق به نوجوانان و دانش‌آموزان کشور سینوفارم و پاستوکووک است. 

در هر حال اکنون قطار واکسیناسیون کرونا به ایستگاه دانش‌آموزان رسیده است تا با گسترش واکسیناسیون آنان سرانجام بتوان پس از قریب به یک سال و نیم به بازگشایی حضوری مدارس امیدوار شد.

روند واکسیناسیون معلمان نیز با سرعت خوبی انجام شده و بنابر اعلام محمد محسن بیگی مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد معلمان، دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند و تزریق دوز دوم نیز از روزها قبل آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

بر اساس اظهارات فوق تخصص بیماری‌های کلیه، خوردن آب به میزان 2.5 لیتر در شبانه روز و به ویژه خوردن 2 لیوان آب قبل از خواب می تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند چون کریستال‌های سنگ در شب تشکیل می‌شوند.

حسن ارگانی فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان درباره سرماخوردگی کلیه گفت: این واژه پایه علمی ندارد. دردهای لُژ کلیه بیشتر مربوط به اسپاسم عضلات دور کلیه و کمر است اما دردهای کلیه به صورت کولیکی است و شدت بسیار زیاد دارد و بیمار نمی‌تواند درد آن را تحمل کند. دردی که در کلیه وقت نشستن و برخاستن حس می کنیم به خاطر اسپاسم عضلات است و توصیه می شود برای آرام کردن درد کلیه ها را گرم نگه داریم. مایعات زیاد بنوشیم و گوشت قرمز و نمک کمتر مصرف کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چکار کنیم تا دچار سنگ کلیه نشویم؟ گفت: خوردن آب به میزان 2.5 لیتر در شبانه روز و به ویژه خوردن 2 لیوان آب قبل از خواب توصیه می‌شود چون کریستال‌های سنگ در شب تشکیل می‌شوند و هر بار که در زمان خواب برای ادرار بیدار می‌شویم یک لیوان آب بنوشیم. از مصرف فست فودها و غذاهای شور هم باید حتی الامکان پرهیز شود.

ارگانی درباره ورم در بدن و ارتباط آن با مشکلات کلیوی گفت: ورم می‌تواند با مشکلات کلیوی مرتبط باشد. کسانی که راه می روند و زندگی معمولی دارند معمولا در اندام تحتانی به ویژه شبها ورم را حس می‌کنند. اما در خانم های باردار دارای مسمومیت حاملگی هستند و افرادی که تنگی ورید گردنی دارند در دستهایشان ورم ایجاد می شود ولی معمولا مشکلات کلیوی در اندام تحتانی ورم ایجاد می کند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان در مورد واکسینه کردن افرادی که نارسایی کلیه دارند و یا داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند ممکن است تا حدی در برابر واکسینه شدن دچار مشکل شوند. این افراد حتما باید واکسینه شوند ولی دُز یادآوری را هم باید تزریق کنند. افرادی که نارسایی کلیه دارند مستعد کرونا هستند. افرادی که پیوند کلیه داشته اند هم باید حتما واکسن بزنند منتهی این واکسن باید بر پایه ویروس کشته شده و آنتی ژنیک باشد چون سیستم ایمنی بدن این افراد ضعیف است.

وی درباره تاثیر دمنوش‌های گیاهی بر دفع سنگ کلیه اظهار داشت: عرق خار شتر ادرار را افزایش داده و می تواند موجب دفع سنگ شود. گیاه گزنه هم می تواند استفاده شود اما برخی گیاهان خاصیت سنگسازی دارند و قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت شود.

ارگانی در پایان این گفتگو تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند یک کلیه خود را اهداء کنند؛ می توانند تا آخر عمر با یک کلیه زندگی کنند و اهداء کلیه منعی ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

دلایل حساسیتِ پاییزی چیست؟

22:03 1400/06/30 - یوری بویکا

وقتی صحبت از حساسیت فصلی می‌کنیم معمولا همه به یاد بهار و تابستان می افتند که مهمترین زمان برای گل دهی، گرده افشانی و رشد گیاهان گوناگون است و این روزها شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که با رسیدن به پایان تابستان چرا باز هم بسیاری افراد، علائم آلرژیک همچون عطسه یا آبریزش از چشم و بینی را تجربه می‌کنند؟

هرچند عوامل تحریک کننده و حساسیت‌زا در فصل پاییز متفاوت هستند اما می توانند علائمی مشابه آلرژی در فصل بهار و تابستان را ایجاد کنند.

گیاه ابروسیا یا آمبروزیا (کهنه‌واش) متعلق به تیره کاسنی، بزرگترین محرک آلرژی در فصل پاییز است.

اگر چه معمولا گرده افشانی این گیاه از شب های خنک و روزهای گرم ماه اوت آغاز می شود اما ممکن است تا ماه سپتامبر و اکتبر ادامه یابد. حدود ۷۵ درصد از افرادی که به گیاهان بهاره حساسیت دارند به این گیاه نیز واکنش نشان می دهند.

حتی اگر این گیاه در محل زندگی فرد وجود نداشته باشد، گرده های این گیاه می تواند از طریق وزش باد صدها کیلومتر جابجا شود.

در برخی از افراد که به گیاه ابروسیا حساسیت دارند، مصرف برخی میوه ها و سبزیجات نظیر موز، خربزه و کدو سبز نیز می تواند علائم آلرژیک ایجاد کند.

 

گیاه ابروسیا یا آمبروزیا (کهنه‌واش)

کپک نیز یکی دیگر از عوامل حساسیت‌زا در فاصل پاییز است. ممکن است تصور شود که کپک در زیر زمین یا حمام رشد می کند بخشهای مرطوب در خانه ، اما شرایط برای رشد کپک در نقاط مرطوب در فضاهای باز و بیرون از خانه هم فراهم است.

در عین حال " کَنه" های گرد و غبار را فراموش نکنید. در حالیکه کنه های گرد و غبار در ماه های مرطوب تابستان رایج هستند، ممکن است اولین بار که در فصل پاییز وسیله گرمایشی را روشن می کنید وارد هوا شوند. آنها می توانند باعث عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی شوند.

بازگشایی مدارس نیز می تواند در کودکان حساسیت ایجاد کند زیرا کپک و کنه گرد و غبار در مدارس شایع است.

علائم حساسیت پاییزی کدامند؟

- آبریزش بینی

- آبریزش چشم

- عطسه

- سرفه

- خارش چشم و بینی

- بروز حلقه های تیره رنگ زیر چشم

منبع: خبرگزاری ایسنا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی، به‌ زودی سقف تعداد تراکنش‌های واریز به کارت بانکی یک فرد تغییر می‌کند که این محدودیت برای تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد برای کارت به کارت از کارت‌های بانکی خود به سایر کارتها در شبکه بانکی انجام می‌دهد، اعمال نمی‌شود و بر خلاف گفته بانک مرکزی مبنی‌ بر ابلاغ این بخشنامه به بانک‌ها، مسئولان بانکی می‌گویند که این بخشنامه هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

روز گذشته بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار از جزئیات بخشنامه‌ای رونمایی کرد که در پی آن سقف تعداد مجاز کارت به کارت واریزی برای هر فرد روزانه ۲۰ مرتبه و این عدد در ماه ۸۰ عدد است. 

طبق اعلام معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ شده اما هنوز از سوی آنها به اجرا در نیامده است که در آن به بانک‌ها اعلام شده تا تعداد مجاز تراکنش کارت به کارت واریزی ابلاغی بسته به شرایط تغییر کند.

بر این اساس، هر فرد نهایتا مجاز به انجام ۸۰ تراکنش در طول یک ماه است، لذا این تراکنش‌ها ممکن است طی چهار روز و در هر روز ۲۰ تراکنش انجام و سقف فرد پر شود یا ممکن است طی روزهای بیشتر و تعداد تراکنش کمتر انجام شود.
 در نهایت محدودیت برای سقف روزانه و سقف ماهانه لحاظ می‌شود که نباید به ترتیب بیش از ۲۰ و ۸۰ شود. 

در این بین، پیگیری‌ها از کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌ دولتی در این رابطه حاکی از آن است که برخلاف اعلام بانک مرکزی، این بخشنامه هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است. 

از سوی دیگر، با اعمال این محدودیت در تعداد تراکنش کارت به کارت واریزی، این ابهام ایجاد شد که فعالان اقتصادی، تجار و صاحبان کسب‌ و کار که روزانه و ماهانه تعداد بسیار بالایی تراکنش انجام می‌دهند و این بخشنامه در روند مبادلات تجاری آن‌ها اخلال ایجاد می‌کند.

در این راستا، بانک مرکزی در پاسخ ابهامات، طی اطلاعیه‌ای بیان کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور موظف شده است برای تعداد تراکنش‌های واریزی به کارت هر شخص حقیقی، سقف تعیین شده را اعمال کند. 

به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های محتمل در تبادلات پولی کشور بر بستر کارت‌ به‌ کارت، به‌ زودی مجموع تعداد تراکنش‌های واریزی که به کارت‌های هر شخص حقیقی(کد ملی) در یک روز انجام می‌گیرد به بیست تراکنش محدود خواهد شد. 

این محدودیت با هدف نظارت هرچه بیشتر بر تبادلات پولی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از خدمت انتقال وجه کارت به کارت اعمال می‌شود.

بنابر بخشنامه بانک مرکزی، این محدودیت تنها در مورد تعداد تراکنش‌های واریز به کارت اعمال خواهد شد و محدودیتی برای تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد به منظور کارت به کارت از کارت‌های بانکی خود به سایر کارت‌ها در شبکه بانکی انجام می‌دهد، پیش‌بینی و تعیین نشده است. 

به عبارت دیگر این محدودیت تنها شامل «واریز به» کارت بانکی یک فرد است.

شایان ذکر است، محدودیت تعدادی تعیین‌ شده حاصل رصد و تحلیل هوشمند یکساله رفتار کاربران است که بر اساس آن، محدودیت در نظر گرفته شده صرفاً تعداد بسیار محدودی از افراد استفاده کننده را در روز تحت تاثیر قرار خواهد داد و بنابراین کارکرد استفاده‌های معمول بدون هیچ مشکلی برقرار خواهد ماند. 

از آنجا که خدمت کارت به کارت برای مقاصد شخصی در نظر گرفته شده است، این محدودیت باعث رفع سوءاستفاده‌ها و سالم‌سازی فضای بهره‌برداری کاربران از خدمت کارت به کارت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

احتمالا وقتی تیتر این گزارش را دیدید تعجب کردید که مگر با گل کلم خورشت هم درست می‌کنند؟ بله و طعم بسیار متفاوت و جذابی دارد.

در این گزارش به شما آموزش می‌دهیم چطور این خورشت را درست کنید و از یکنواختی برنامه غذایی‌تان خارج شوید.

مواد لازم برای تهیه خورشت گل کلم:

  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • گل کلم کوچک: ۱ عدد
  • آبغوره: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین: به اندازه کافی

طرز تهیه و دستور پخت خورشت گل کلم:

۱. برای تهیه خورشت گل کلم ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید، سپس قابلمه‌ای را که برای پخت خورشت در نظر گرفته‌اید روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

۲. پس از اینکه پیاز شفاف و نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را به صورت قورمه‌ای خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

۳. گوشت و پیاز را تفت دهید تا گوشت سرخ شود و تغییر رنگ دهد. در مرحله بعدی رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری دارچین و فلفل سیاه اضافه کنید و مواد را مجددا تفت دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود.

۴. تفت دادن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود که خورشت در پایان پخت رنگ بهتری بگیرد. پس از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و در آن را بگذارید. حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا گوشت به آرامی بپزد.

۵. در مرحله بعدی باید گل کلم را آماده کنید برای این منظور گل کلم را به قطعات دلخواه خرد کنید. (خیلی ریز خرد نکنید چون باعث می‌شود سریع له شود و ظاهر خورشت را خراب کند.) مقدار کمی روغن در یک تابه بریزید و گل کلم را تفت دهید تا طلایی شود.

۶. پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، گل کلم را به همراه مقداری نمک و آبغوره به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد. در صورتی که می‌خواهید خورشت تان کمی ترش‌تر شود می‌توانید از ۱ قاشق سوپخوری گرد لیموعمانی هم استفاده کنید.

۷. نکته مهم دیگر در مورد این خورشت این است که پس از اینکه گل کلم را به خورش اضافه کردید خورش نباید مدت زیادی روی حرارت بماند چون بافت لطیف گل کلم ممکن است له شود. پس از اینکه خورشت آماده شد آن را به همراه نان یا برنج سرو کنید.

منبع: ایرنا زندگی

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

خوشبختانه راه‌های زیادی برای بازگرداندن مو‌های آسیب دیده وجود دارد که اغلب آنها ساده و در دسترس هستند.

به گزارش الیوم السابع، بسیاری از دختران از ابزار‌های آرایش مو و محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کنند تا مو‌های طبیعی خود را فر کرده یا صاف کنند که در نتیجه با مو‌های بسیار آسیب دیده، خشک و شکننده مواجه می‌شوند.

در حالی که ما بیشتر وقت خود را صرف حالت دادن به مو‌های خود می‌کنیم مراقبت و مو‌های سالم نادیده گرفته می‌شود.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای بازگرداندن مو‌های آسیب دیده وجود دارد و اغلب بهترین کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید نیز ساده‌ترین هستند. شما می‌توانید با رعایت این نکات رایج در مراقبت از مو از خانه شروع کنید.

ماسک تخم مرغ

ماسک تخم مرغ یکی از بهترین درمان‌ها برای سلامت مو است، زیرا منبع عالی ویتامین B است که برای مو‌های سالم ضروری است و زرده به عنوان مرطوب کننده مو‌های خشک و شکننده عمل می‌کند و به حفظ درخشندگی طبیعی مو‌ها کمک می‌کند.

از ½ فنجان مخلوط تخم مرغ استفاده کنید و روی مو‌های مرطوب و تمیز بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند، خوب بشویید و از رژیم شامپو و نرم کننده معمولی خود پیروی کنید.

روغن های طبیعی

استفاده از روغن طبیعی ولرم می‌تواند برای سلامت پوست سر و سلامت کلی بافت مو و تندرستی معجزه کند. برخی از روغن‌هایی که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید، عبارتند از:

روغن نارگیل: شوره سر را از بین می‌برد، مو‌ها را نرم می‌کند، انتهای شکسته را ترمیم می‌کند و باعث رشد مو می‌شود.

روغن آرگان: یک مرطوب کننده ایده آل برای مو‌های خشک و کدر است و مو‌های زائد را کاهش می‌دهد.

روغن کرچک: یک مرطوب کننده عالی است و با تامین تغذیه و روان کننده، شکستگی در ریشه را کاهش می‌دهد.

بدن خود را هیدراته نگه دارید

مو‌های سالم به میزان دفعات مرطوب کردن بدن بستگی دارد، بنابراین نوشیدن آب و آب نارگیل را فراموش نکنید. آب نارگیل حاوی الکترولیت‌هایی است که به انتقال مواد مغذی به سلول‌های فولیکول مو کمک می‌کند.

از مو‌های خود در شب محافظت کنید

روکش‌های ابریشمی، روسری یا روبالشی بهترین گزینه برای محافظت از مو‌های شما در برابر شکستگی است، زیرا ابریشم همچنین به حفظ رطوبت مو‌ها در هنگام خواب کمک می‌کند و اصطکاک را در برابر تار‌ها کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

شما همان چیزی هستید که می‌خورید و نوع تغذیه شما نه تنها در داخل بلکه در خارج نیز منعکس می‌شود. رژیم غذایی متنوع که شامل پروتئین، میوه‌ها، غلات، سبزیجات و مقدار سالم چربی است، مو‌های سالم و درخشان را به دنبال دارد.

از مدل مو‌های تنگ خودداری کنید

مدل مو‌های تنگ مو‌ها را از بین می‌برد؛ اگر می‌خواهید مو‌های سالم داشته باشید و برای جلوگیری از شکستگی به دلیل شکنندگی موها، از استفاده از کش خودداری کنید و مو‌های خود را خیلی محکم نکشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

 

اگر گوشی اندرویدی شما کند شده، به طور مکرر پنجره‌های پاپ‌آپ نمایش می‌دهد و یا هنگ می‌کند، احتمال دارد هک شده باشد! البته، تشخیص این موضوع به همین سادگی هم نیست و ما در این مقاله نحوه بررسی آن و اقداماتی که لازم است انجام دهید را شرح می‌دهیم.

این روزها همه ما یک گوشی هوشمند داریم که تقریباً تمام امور زندگی ما را در برگرفته و آن را اداره می‌کند. بنابراین نگه داشتن این وسیله به صورت ایمن و عاری از هرگونه ویروس بسیار اهمیت دارد.

اگر حس می‌کنید گوشی شما عملکردی غیرعادی دارد، باید از نکاتی که در ادامه گفته می‌شود برای بررسی بدافزار، برنامه‌های کلاهبرداری و سایر مشکلاتی که ممکن است به وجود آمده باشد، استفاده کنید. در ادامه آن نیز توضیح می‌دهیم که پس از رفع مشکل، چگونه امنیت تلفن همراه‌تان را حفظ کنید تا دوباره دچار چنین مشکلی نشوید.

چگونه بفهمیم که دستگاه اندرویدی ما هک شده است؟

1- کم شدن باتری یا مصرف زیاد آن

حتی اگر نشانه‌های واضحی از اتفاقات مشکوک مشاهده نمی‌کنید، باز هم ممکن است چیزی مخرب در پشت صحنه در حال اتفاق افتادن باشد! یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص اینکه آیا گوشی شما هک شده یا نه، بررسی میزان مصرف باتری است.

اگر گوشی شما بدون دلیل داغ می‌کند، یعنی حتی وقتی شارژ نمی‌شود یا صفحه خاموش است، ممکن است چیزی در پس زمینه در حال اجرا شدن باشد. اما خوشبختانه حتی پیچیده‌ترین بدافزارها هم در گوشی یا تبلت اثری از خود برجای می‌گذارند. بنابراین با بررسی منوی مصرف باتری شروع کنید.

به Settings > Battery > Battery Usage بروید و ببینید آیا با یک برنامه ناشناخته یا چیز غیرمعمولی مواجه می‌شوید؟!

از آنجایی که گوگل یک سیستم جامع Google Play Protect در اندروید دارد، معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. اما ما همچنان توصیه می‌کنیم این بررسی را انجام دهید. چرا که برخی از برنامه‌های ناشناخته با نام “10214” وجود دارد که تا 40 درصد از شارژ باتری را از بین می‌برد و یا برنامه‌های Miscellaneous که بدتر هم هستند و حدود 70 درصد باتری شما را تخلیه می‌کنند!

در این سناریو، ما احتمالاً یک keylogger یا ویروس داریم که نام خود را مخفی می‌کند تا از پیدا شدن خود جلوگیری کند. توجه کنید که تنها به دنبال نام‌های عجیب و غریب نباشید، زیرا ما برنامه‌های کاملاً عادی را دیده‌ایم که همان کارها را انجام می‌دهند. برنامه‌هایی که به طور خودبه‌خودی نصب شده‌اند و ما آن‌ها را آگاهانه نصب نکرده‌ایم. پس به دنبال هر چیزی باشید که باتری زیادی مصرف می‌کند.

همه ما به طور متفاوتی از گوشی خود استفاده می‌کنیم، اما اگر متوجه تخلیه بسیار سریع باتری شدید، این نگران کننده است. می‌توانید گوشی خود را مجددا راه‌اندازی کنید، نرم افزار مشکوک را ببندید و در صورت امکان، برنامه را به طور کامل حذف کنید. اگر باتری شما خیلی سریع در حال تخلیه شدن است و احتمال می‌دهید که گوشی شما هک شده باشد، پس این بررسی را حتما انجام دهید!

2- برنامه‌هایی که به صورت خودکار نصب شده‌اند را بررسی کنید

یکی دیگر از نشانه‌های گویای وجود بدافزار یا هک شدن گوشی این است که برنامه‌هایی به طور ناخواسته و خودکار روی آن نصب شده باشند. در واقع،‌ این‌ها برنامه‌هایی هستند که خودتان نصب نکرده‌اید و از وجودشان اطلاع ندارید.

برنامه‌ها یا سایت‌های نامناسب می‌توانند برنامه‌ای جانبی را روی گوشی شما نصب کرده و اطلاعات حساس را به سرقت ببرند.

بنابراین این را نادیده نگیرید، چون به احتمال زیاد دستگاه شما هک شده است. گاهی اوقات، این برنامه‌ها باتری زیادی مصرف نمی‌کنند، بلکه باعث آسیب امنیتی و تخلیه اطلاعات شما می‌شوند. اگر با یکی از آن‌ها مواجه شده‌اید، به شما می‌گوییم چطور از شر آن خلاص شوید.

به Settings > Apps > App Manager  بروید و لیست برنامه‌های گوشی خود را بررسی کنید. گاهی اوقات باید روی تک تک برنامه‌ها ضربه بزنید تا بتوانید همه آن‌ها را ببینید. هر چیزی را که نمی‌خواهید، روی آن ضربه بزنید و Uninstall را انتخاب کنید.

البته بدیهی است که شما فقط باید مواردی که مشکوک به نظر می‌رسند و می‌دانید که مهم نیستند را حذف کنید. اگر به صورت اتفاقی برنامه‌ها را حذف کنید، ممکن است بیشتر از فایده، به آن آسیب برسانید و اجزای حیاتی گوشی خود را از بین ببرید!

برنامه‌های زیادی وجود دارند که توسط سازندگان یا اپراتورها از پیش نصب شده و بی‌ضرر هستند. پس در مورد آنچه حذف می‌کنید احتیاط کنید.

3- مصرف زیاد و غیرعادی داده‌ تلفن همراه

اکثر مردم از بسته‌های نامحدود یا پرحجم اینترنت استفاده می‌کنند و به همین خاطر اصلاً به منوی Data Usage در تنظیمات نگاه نمی‌کنند. اما اگر اندروید شما عملکرد غیرعادی دارد و می‌خواهید ببینید که آیا گوشی شما هک شده است یا خیر، این یک راه آسان دیگر برای بررسی موضوع است.

اگر گوشی ویروس داشته باشد، ممکن است داده‌های خصوصی شما را از طریق برنامه‌ای که به صورت دائم اجرا می‌شود، به شخص ثالث ارسال کند.

برای بررسی این مسئله، به Settings > Connections & WiFi > Data Usage بروید و کمی در آنجا جستجو کنید.

YouTube ، Spotify و سایر سرویس‌های استریم، از داده‌های زیادی استفاده می‌کنند. اما اگر برنامه دیگری دیدید که بیش از حد از داده استفاده می‌کند، یک جای کار می‌لنگد! هیچ برنامه عادی‌ای اصولاً نباید بیش از 5 گیگابایت در یک ماه استفاده کند، بنابراین در اینجا باید به دنبال برنامه‌ای باشید که مصرف غیرعادی دارد.

اگر چیزی پیدا کردید که به نظرتان مشکوک می‌رسید، آن را حذف کنید (پس از اطمینان از اینکه برای دستگاه شما ضروری نیست).

4- مراقب پاپ‌آپ‌های عجیب و غریب و تبلیغاتی باشید

پنجره های پاپ‌آپ در اشکال و اندازه‌های مختلف، در زمان‌های مختلف و از انواع وبسایت‌ها ممکن است به گوشی شما بیایند. ما آموخته‌ایم که با آن‌ها کنار بیاییم. اگرچه بیشتر اوقات نیز چیزی جز یک محتوای تبلیغاتی ساده ندارند.

اما گاهی، این پاپ‌آپ‌ها می‌توانند خطرناک باشند و برای شما مشکل ایجاد کنند. مراقب پنجره‌های پاپ‌آپ یا تبلیغات عجیب و غریب که سرگرم کننده و جالب به نظر می رسند، باشید و هرگز روی آنها کلیک نکنید.

گوگل در چند سال گذشته چندین تغییر ایجاد کرده تا از چنین مواردی جلوگیری کند، به ویژه در مرورگر گوگل کروم در اندروید. اما هنوز هم این موارد دیده می‌شوند. معمولاً با بالا آمدن هر پاپ‌آپ، تلفن همراه شما ویبره می‌زند و گاهی اوقات نیز، صفحه نمایش شما روشن می‌شود. اما باید بدانید که این کاملاً ساختگی و فریبنده است، بنابراین هرگز روی دکمه Remove ضربه نزنید. بلکه کل مرورگر وب خود را ببندید و گوشی هوشمند خود را راه‌اندازی مجدد کنید.

مطلب ادامه دارد و روی لینک زیر ادامه مطلب کلیک کنید