ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

امام علی(ع) : آدم عاقل کسی است که حتی یک نَفَس از عُمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی دهد.هر روزی که بگذرد قسمتی از وجود تو را با خود میبرد

"بل بل جیکه " نوعی نان محلی خوشمزه و مغذی است که از دیرباز تاکنون در مناطق مختلف استان بوشهر از جمله شهرستان گناوه پخت می‌شود و علاقمندان زیادی دارد.

 جیکه گیاهی بدون ساقه و بوی خاصی دارد که در فصل زمستان، به صورت خودرو و شامل چند برگ باریک و بلند از خاک سر می‌زند و  رشد می کند.

گیاه جیکه (سیر وحشی) در دو نوع " ملو " و  خشو " در فصل زمستان  و  در اراضی بیابانی و گندمزارها یافت می‌شود و پس از رویش توسط عده ای از مردم محلی در روستاها برای فروش جمع آوری و به بازار عرضه می‌کنند.

شناسایی این گیاه که در سال‌های پرباران می‌روید ، به علت مشابه بودن با گیاهان دیگر برای همه امکان پذیر نیست و تشخیص آن  سخت و وقت زیادی می گیرد.

این گیاه همانند سیر بودار، طعم دهنده بسیار خوبی است و خوشمزه و خوش طعم، قوی و طبع بسیار گرمی دارد که در ابتدای فصل برداشت با قیمت بالا در بازار گناوه  فروش می شود.

قیمت هر کیلوگرم این گیاه در اول فصل برداشت امسال  ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال در بازار عرضه شد که هم اینک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال رسیده است.

جیکه در شهرستان گناوه برای خام خوری و با نان و دیگر غذاها، مخلوط کردن با برنج و گمنه (غذای محلی) مصرف غذایی دارد  که متداولترین مصرف آن به روش تهیه نان محلی به نام بل بل جیکه‌ای است.

" طرز تهیه بل بل جیکه‌ای"

اولین مرحله طرز تهیه بل بل جیکه ای، تمیز کردن، شستشو و خرد کردن و سپس مخلوط کردن با ادویه جات مانند زردچوبه، فلفل، نمک و لیمو خشک است.

در مرحله بعدی، با آرد به اندازه لازم باید خمیر کرد و نان‌های کوچکی به نام "بل بل"  و  بصورت گرد  آماده شود.

پس از تهیه بل بل (نان) با خمیر که بصورت دو قرص جداگانه باید به هم چسبانده شود، مقداری "جیکه" روی یکی از آنان پاشیده می‌شود و نان دیگری روی آن می گذارند و با انگشتان دو دست آنها را به آرامی به هم فشار می‌دهند که لبه‌های آن به هم بچسبند تا در موقع پخت، بیرون نریزد.

بانوان در زمانی که تمامی نان‌ها را آماده کردند، روی تابه داغ قرار می دهند و می پزند البته باید یک سمت نان که پخت شده برگردانیده شود تا لایه زیرین آن نیز پخته شود.

بعد از پخت این نوع نان محلی با روغن، چرب و سپس مصرف می‌شود.

مردم این منطقه از این نوع نان در وعده‌های غذایی استفاده می‌کنند و عده‌ای هم نیز که بخاطر گرانی قادر به خرید این گیاه نیستند، با "پیاز"  درست می کنند که به آن "بل بل پیازی"  می گویند.

پخت بل بل پیازی شبیه بل بل جیکه است.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

منبع: ایرنا زندگی

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

چشم برزخی

22:23 1400/08/30 - یوری بویکا

چشم برزخی❗️

دکتر حاج حسن توکلی نقل می کند :روزی من از مطب دندان سازی خود حرکت کردم که جایی بروم.

سوار اتوبوس شدم. میدان فردوسی یا پیش تر از آن ماشین نگه داشت.

جمعی آمدند بالا، سپس دیدم راننده زن است، نگاه کردم دیدم همه زن هستند

همه یک شکل و یک لباس. دیدم بغل دستم هم زن است!

خودم را جمع کردم و فکر کردم اشتباهی سوار شده ام. این اتوبوس کارمندان است

اتوبوس نگه داشت و خانمی پیاده شد. همه مرد شدند

با اینکه بنا نداشتم پیش شیخ ( رجبعلی خیاط ) بروم ولی از ماشین که پیاده شدم

رفتم پیش شیخ رجبعلی خیاط

قبل از اینکه من حرفی بزنم شیخ فرمود:

دیدی همه مردها زن شده بودند! چون آن مردها به آن زن توجه داشتند!


بعد گفت :

وقت مُردن هر کس به هر چه توجه دارد همان جلوی چشمش مجسم می شود

ولی محبت امیرالمومنین علی علیه السلام باعث نجات می شود.

چقدر خوب است که انسان محو جمال خدا شود ... 

تا ببیند آنچه دیگران نمی بینند،

و بشنود آنچه دیگران نمی شنوند.

نقل شده از کانال تلگرامی عالم پس از مرگ به نشانی Pas_As_Marg@

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

هنگام خرید مواد غذایی تازه و سالم بودن آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که مواد غذایی تازه مواد مفید بیشتری را درون خود جا داده اند و به طور کلی مفیدتر هستند.

در بسیاری از اوقات تشخیص یک ماده غذایی تازه از روی ظاهر آن کار بسیار سختی است اما ترفندهایی وجود دارد که می توانید با آنها تازه بودنشان را تشخیص دهید.

1. تخم مرغ: وقتی تخم مرغ را می شکنید اگر زرده وسط سفیده تخم مرغ قرار بگیرد به این معنی است که تخم مرغی که خریداری کرده اید سالم و کاملا تازه است. اگر سفید و زرده هر دو پس از شکستن پخش شود به این معنا است که تخم مرغ شما کاملا کهنه است.

2. آووکادو: تشخیص آووکادو خوب بسیار راحت است. علاوه بر دقت به ظاهر میوه، توجه کنید که اگر دم آووکادو به راحتی از میوه جدا می شود کاملا تازه است اما اگر به سختی جدا می شود هنوز به طور کامل میوه نرسیده است.

3. کدوتنبل: بخش بیرونی کدوتنبل باید کاملا سفت و سالم باشد. علاوه بر این وقتی به کدو تنبل دست بزنید صدای آن باید به شکلی به نظر برسد که انگار تو خالی است.

4. ماست: احتمالا تا به حال با جمع شدن آب بر روی ماست مواجه شده اید. این اتفاق به معنای خراب شدن ماست نبوده و حتی در واقع این آب حاوب مواد مغذی نیز می باشد. بهتر است ماست را خوب هم بزنید تا قوام پیدا کرده و سپس آن را مصرف کنید.

5. ماهی: ماهی یکی از مواد غذایی است که به راحتی می تواند خراب شده باشد یا تازه نباشد. برای تشخیص ماهی تازه و سالم سه راه وجود دارد.

ابتدا دقت کنید که فلس های ماهی کاملا سفت باشد. اگر ماهی تازه را فشار دهید گوشت آن به حالت خود برگشته و فرماندگی رو آن باقی نمی ماند. در نهایت اینکه چشم های ماهی نباید فرورفتگی داشته باشد و یا لایه سفیدی روی آن تشکیل شده باشد.

منبع: سایت طلا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

 

 

بوتاکس یکی از ساده ترین عمل های زیبایی است که با خطرات بسیار زیادی همراه است و مانند یک تیغ دو لبه برای زیبایی شما عمل می کند.

عمل بوتاکس از معدود جراحی های زیبایی است که در سال های اولی که این جراحی مطرح شد افراد زیادی دست به این عمل زدند و متاسفانه عده زیادی از آن ها به دلیل مراجعه به غیر متخصص زیبایی خود را برای همیشه از دست دادند.

همچنین عده دیگری نیز به دلیل نداشتن اطلاعات درست پس از انجام عمل از این کار پشیمان شدند. با گذشت زمان و افزایش اطلاعات مردم با آگاهی بیشتری دست به این عمل زیبایی زدند.

در ادامه 5 نکته مهم پیش از این عمل زیبایی را با شما به اشتراک می گذاریم.

1. بوتاکس چروک ها را از بین نمی برد ماده تزریق شده هنگام بوتاکس باعث می شود که نتوانید عضلات صورت را منقبض کنید و در نتیجه چروک های ریز از بین می رود اما چروک های عمیق تر با بوتاکس از بین نخواهد رفت.

2. اثر بوتاکس موقتی و کوتاه است اثر بوتاکس کوتاهتر از آنی است که فکر می کنید. برای بیشتر افراد این تاثیر حدود 4 ماه باقی می ماند. برای افرادی که زیاد عرق می کنند، زیاد ورزش می کنند یا حرکات صورتشان زیاد است بعد از 3 ماه اثر بوتاکس از بین می رود و نیاز به تزریق مجدد است.

3. بعد از تزریق بوتاکس مراقبت های زیادی باید انجام بدهید تا چند ساعت نباید سر را خم کنید، تا یک هفته نباید ورزش سنگین داشته باشید، تا دو هفته هم دوش آب داغ و ماساژ صورت ممنوع است.

4. تزریق توسط اپراتور و افراد غیر حرفه ای خیلی خطرناک است اگر فرد متبحر و متخصص تزریق را انجام ندهد، احتمال آسیب به عصب چشم، افتادگی پلک، عدم تقارن ابرو، مشکلات بینایی وجود دارد. پس گول تبلیغات را نخورید و خودتان را به دست هر کسی نسپارید.

5. بوتاکس بهترین راه جوانی پوست نیست یادتان باشد که منشا پیری پوست هم از درون و هم از بیرون پوست است، به همین دلیل محصولات پوستی، تغذیه، مکمل ها و بقیه مراقبت ها در کنار هم برای داشتن پوستی جوان و زیبا ضروری هستند.

منبع: سایت طلا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

دلایل مختلفی بر بروز تپش قلب موثر هستند که برخی به عملکرد خود قلب و بعضی به عملکرد اعضای دیگر بدن مربوط می شوند.

به گزارش «روسیا الیوم»؛ داریا سرگئیونا پزشک و متخصص قلب در روسیه توضیح داد که تپش قلب به این معنی است که ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. علل این عارضه بسیار زیاد است که برخی از آنها به سلامت قلب و برخی به وجود اختلال در سایر قسمت های بدن مربوط می شود.

او گفت: شایع ترین علت آن، تاکی کاردی سینوسی است که معمولا در حین ورزش، کار شدید، استرس و در دوران بارداری بروز می کند. همچنین در کودکان، نوجوانان و افراد مبتلا به فشار خون پایین نیز رخ می دهد. تاکی کاردی سینوسی ممکن است علامت یک بیماری مانند کم کاری تیروئید و تظاهر کم خونی حتی پس از نوشیدن الکل و سیگار باشد.

وی ادامه داد: فیبریلاسیون دهلیزی خطرناک ترین نوع تاکی کاردی است که ممکن است ضربان قلب به  مورد در ۲۰۰ دقیقه و بیشتر برسد و این وضعیت با احساس تنگی نفس، ضعف عمومی و سرگیجه همراه است، البته برخی از بیماران متوجه تند شدن آن نمی شوند.

سرگئیونا گفت:  این بیماری در غیاب مراقبت های پزشکی به موقع خطرناک تر می شود، زیرا ممکن است منجر به سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود.

این متخصص تصریح کرد: نوع دیگر تپش قلب، تاکی کاردی حمله ای است، یعنی افزایش ضربان قلب از ضربه ۱۵۰ تا ۲۰۰ در دقیقه یا بیشتر. هنگامی که حمله این نوع به طور ناگهانی شروع می شود، فرد احساس ضعف عمومی، تنگی نفس وتاری دید می کند و ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد. افراد جوان اغلب دچار این نوع آریتمی می شوند؛ به گونه ای که با وجود مسیرهای اضافی در قلب، از بدو تولد همراه است و به مرور زمان می توانند "بیدار" و باعث تاکی کاردی شوند.

او گفت: خطرناک ترین نوع تپش قلب، تاکی کاردی بطنی (فیبریلاسیون بطنی) است که در یکی از بطن ها ایجاد می شود، اگرچه برای این کار سازگار نیست و قلب نمی تواند به طور موثر منقبض شود، که منجر به کاهش خطرناک سرعت جریان خون می شود. فرد هوشیاری خود را از دست می دهد، تنفس متوقف شده، نبض تشخیص داده نمی شود و مرگ بالینی ایجاد می شود. بنابراین نیاز به احیای فوری است.

سرگئیونا گفت: این وضعیت معمولاً در افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند، از جمله کسانی که سکته قلبی، کاردیومیوپاتی و غیره داشته اند، ایجاد می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

اگر شما هم به دنبال خاموش و غیرفعال کردن وضعیت واتساپ هستید این گزارش کوتاه را بخوانید.

به گزارش mekan0، ممکن است افراد زیادی را بشناسید که دائماً در واتساپ وضعیت خود را با تصاویر، پیام‌های متنی، ویدئو‌ها و... بروزرسانی می‌کنند. این بروزرسانی وضعیت به مدت ۲۴ ساعت دیده می شود و سپس به طور خودکار ناپدید می شود.

البته این قابلیت مشکلاتی نیز دارد. از زمانی که این ویژگی معرفی شد، مردم به دنبال راه‌هایی برای غیرفعال کردن آن بوده اند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از آنها این است که صفحه وضعیت می‌تواند به خودی خود تبدیل به یک اعتیاد شود.

در این بخش یک راهنمای ساده وجود دارد که با استفاده از آن خیلی سریع می توانید کاری کنید که دیگر وضعیت واتساپ را نبینید، پس مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله ۱: به تنظیمات گوشی هوشمندتان بروید. سپس روی Applications ضربه بزنید.
  • مرحله ۲: در فهرست برنامه‌های خود، اسکرول کنید و واتساپ را باز کنید.
  • مرحله ۳: اکنون روی Permission ضربه بزنید.
  • مرحله ۴: فقط مجوز دسترسی مخاطبین را غیرفعال کنید و تمام.

اگر می خواهید دوباره وضعیت را در واتساپ فعال کنید، کافی است مراحل بالا را دنبال کنید و دوباره گزینه را فعال کنید.

در نظر داشته باشید که وضعیتی که قبلاً دریافت کرده اید تا زمان انقضای آن مشاهده می‌شود. با این حال، پس از آن دیگر نمی توانید به‌روزرسانی‌های وضعیت را ببینید!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

حدیث روز 18

15:47 1400/08/30 - یوری بویکا

امیرالمومنین علیه السلام :

آدم بخیل، خزانه دار وارثان خود است. (غررالحکم ح 464)

امیرالمومنین علی علیه السلام :

وای بر کسی که غفلت بر او چیره شود، کوچ خود را فراموش کند و آماده نشود. (گزیده غررالحکم و دررالکلم ح 10088)

امام صادق علیه السلام: " کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای میدهد از هزار عابد برتر است."​

(کافی ج۱ ص ۳۳)​

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

 

فوق تخصص قرنیه گفت: متاسفانه استفاده از لنزها برای زیبایی خیلی شایع شده است؛ در حالی که اصلا توصیه نمی شود؛ چون گذاشتن جسم خارجی در چشم است ممکن است منجر به عفونت و عوارض در چشم شود.

سید محمد قریشی، فوق تخصص قرنیه در پاسخ به این پرسش که «آیا استفاده از لنز در چشم صحیح است؟»، اظهار داشت: از لنزهای چشمی به دو منظور استفاده می‌شود. اول منظور درمانی دارد؛ به طوری که  در افرادی که قرینه چشم شان لک و کدورت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا این لک را بپوشاند و جنبه درمانی و زیبایی دارد.

وی ادامه داد: اما برخی افراد صرفا به خاطر زیبایی از این لنزها استفاده می‌کنند تا رنگ چشم خود را تغییر دهنداما از لحاظ چشم پزشکی توصیه نمی شود.

این فوق تخصص قرنیه یادآور شد:متاسفانه استفاده از لنزها برای زیبایی خیلی شایع شده است؛ در حالی که اصلا توصیه نمی‌شود؛ چون گذاشتن جسم خارجی در چشم است و ممکن است منجر به عفونت و عوارض در چشم شود.

قریشی خاطرنشان کرد: به هر حال برخی تمایل به استفاده از این لنزها را دارند که باید احتیاط کرده و از مزاجع ذیصلاح آنها را تهیه کنند؛چرا که متاسفانه اکنون این لنزها در برخی سوپرمارکتها، آرایشگاههاو عینک فروشی‌ها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به بروز مشکلات عرضه این لنزها در چنین مراکزی، ابراز داشت: تهیه این لنزها باید زیر نظر پزشک متخصص چشم صورت گیرد؛ چرا که ممکن است نکات بهداشتی لازم در آنها رعایت نشود.

این فوق تخصص قرنیه تصریح کرد:‌ به مجرد اینکه بیمار هنگام استفاده از این لنزها دچار احساس درد و تاری دید شد باید به پزشک مراجعه کند.

قریشی اضافه کرد: در نهایت اینکه استفاده از لنز به عنوان زیبایی توصیه نمی‌شود و اگر فردی قصد استفاده از آنها را داشت باید در کوتاهترین زمان استفاده شود.

منبع: خبرگزاری فارس

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

با توجه به بیماری کرونا و با شروع فصل زمستان که میزان آلودگی هوا افزایش پیدا می کند و گروه کودکان و سالمندان را در معرض خطر قرار می دهد بهتر است با این 4 روش ریه های خود را تقویت کنید.

همانطور که گفته شد بـا توجـه بـه شـایـع شـدن ويـروس کرونـا و آلودگـی هـوا که عموما در فصول سرد سال افزایش پیدا می کند و سلامت ریه هـا را مـورد هـدف قـرار می دهنـد خـوب اسـت که چند نکته مهم را درباره تقویت ریه ها با هم مرور کنیم.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گروه های هدفی وجود دارند که بیشترین آسیب را در این زمان می بینند و بهتر است بیش از پیش به آن ها توجه داشته باشید. به عنوان مثال کودکان، سالمندان، افراد جانباز و بیماران دارای مشکلات ریوی بیشترین تعداد افراد مبتلا به کرونا و مشکلات تنفسی را در این فصل سال دارند.

1. پاکسازی فضـای دهـان کـه مـحـل عـبـورهـوا بـه ريـه هـا است بسیار مهم است. گـیـاهـانی مانند نعنا، عرق بارهنگ، عـرق بيـد و ... که خـواص ضـد التهابی دارنـد موجـب تقویت ریه ها می شوند.

2. مصرف ادویه جات گرم مزاج که حجم بالایی از آنتی اکسیدان دارند مانند زردچوبه، دارچین، زعفران، زنجبیل و فلفل سیاه نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

3. به یاد داشته باشید درصورت داشتن آلرژی نسبت به این ترکیبات فلفل قرمز ، گوجه ، خربزه ، طالبی که منابع غنی از مواد مغذی برای ارتقای سیستم ایمنی هستند در مصرف شان احتیاط شود.

4. همچنین بهتر است قـرقـره آب نمـک ، دهـانشویه و گرفتن بـخور را هـم که جـزوساده ترین روش های پاکسازی ریه ها است را فراموش نکنید.

منبع: سایت طلا

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:‌ بیماران دیابتی غذای ممنوعه ندارند، بلکه باید غذاها را با میزان کنترل شده بخورند؛ در خصوص میوه‌ها بهتر است خود میوه خورده شود نه آب آن.

محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: متاسفانه بیماری دیابت شایعترین بیماری متابولیسم انسان است که در سال‌های اخیر به شدت شیوع آن افزایش یافته است. تقریبا در سال گذشته 14 درصد جمعیت بالای سی سال ما درگیر دیابت بودند و 10 درصد نیز دچار پیش دیابت بودند. از هر 100 نفر بین 24 الی 25 نفر از افراد بالای سی سال قند خونشان نرمال و عادی نیست.

وی تصریح کرد: چیزی حدود 6.5 میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم که این وضعیت در دنیا هم همین است و آماری در حدود 450 میلیون نفر بیمار دیابتی دارد که در چند سال آینده تا 600 میلیون نفر هم افزایش پیدا می‌کند. اگر همه بیماران دیابتی را جمع کنیم و یک کشور تشکیل دهیم آن کشور به سومین کشور پر جمعیت جهان پس از چین و هند تبدیل می‌شود.

فوق تخصص غدد ادامه داد: بیشتر دیابت نوع دو شایع شده است. نوع یک بیشتر در سنین پایین تر اتفاق می‌افتد به خاطر اینکه لوزالمعده عملکرد خود را درست انجام نمی‌دهد و انسولین را به خوبی ترشح نمی‌کند حدود ده درصد موارد را شامل می‌شود و به خاطر علائم زیادش امکان ندارد که بدون تشخیص باقی بماند.

وی اضافه کرد:‌ امسال صدمین سالگرد تولید انسولین را در جهان جشن گرفتیم که تا قبل از آن تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک از بین می‌رفتند. خوشبختانه امروز با توجه به تولید انسولین و پیشرفت‌های آن همه می‌توانند زندگی عادی شبیه دیگر انسانها را دارند.

مهاجری تهرانی بیان کرد: در بیماری نوع دو که نود درصد موارد را شامل می‌شود نهفتگی داریم و 50 درصد آنها نمی‌دانند دیابت دارند و دچار عارضه‌های آن می‌شوند و با عارضه به پزشک مراجعه می‌کنند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم متذکر شد:‌موارد بسیار زیادی داریم که به خاطر سکته‌های قلبی و زخم پای دیابتی و مشکلات چشمی و کلیوی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند اما از دیابت خود بی اطلاع بوده‌اند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همه افراد بالای 45 سال در جامعه یک بار برای آزمایش قند خون ناشتا پس از هشت ساعت را تست کنند تا اگر مبتلا هستند تحت کنترل قرار بگیرند و اگر مبتلا نیستند هر سه سال یک بار فرد باید قند خون خود را کنترل کند.

وی اظهار داشت: اگر فرد دچار پیش دیابت باشد یعنی قند خون ناشتای او بین 100 تا 126 باشد سالانه باید تحت کنترل باشد و قند خون خود را آزمایش کند؛ این دسته از افراد با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و برخی مراقبت‌های ساده مثل فعالیت بدنی، کاهش وزن و ورزش می‌توانند به حالت نرمال بازگردند.

این فوق تخصص غدد خاطر نشان کرد: مهمترین علت شیوع به علت چاقی و اضافه وزن است که به علت کم تحرکی در بین نوجوانان و فرزندان هم دیده می‌شود و سن دیابت نوع دو در حال پایین آمدن است و در سنین مدرسه و دبیرستان هم دیده شده است و مردم علاقه به خوردن غذاهایی با کالری بالا دارند و همین غذاها مثل فست فودها اشتها را زیاد می‌کند.

وی افزود: این مسئله باعث دیابت می شود. مسئله بعدی وراثت است که برای کسانی که در اقوام درجه یکشان دیابت وجود داشته باشند 5 تا 10 درصد ریسک ابتلا به این بیماری در آن ها افزایش می یابد خصوصا در دیابت نوع دو نقش پررنگ تر است.

مهاجری تهرانی افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند را این گونه معرفی کرد: افرادی که دچار دیابت بارداری بوده‌اند و فرزندانشان احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالا را دارند، به علاوه فشار خون، چربی خون بالا، استرس و فشار می‌تواند قند خون را بالا ببرد.

این فوق تخصص غدد افزود:‌ حداقل فعالیت بدنی 5 روز در هفته روزی نیم ساعت پیاده روی است که هم بیماران دیابتی و هم کسانی که مبتلا به پیش دیابت هستند این فعالیت را انجام دهند. پیاده روی که ضربان قلبشان بالا برود و تنفسش تند تر شود موثر است.

وی عنوان کرد: بیماران دیابتی غذای ممنوعه ندارند بلکه باید غذاها را با میزان کنترل شده بخورند؛ در خصوص میوه‌ها بهتر است خود میوه خورده شود نه آب آن را. سه بار باید میان وعده غذایی استفاده کنند و غذاهایی که فیبر بیشتری دارند بیشتر و غذاهایی که کالری بیشتری دارند کمتر استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم