ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

امام علی(ع) : آدم عاقل کسی است که حتی یک نَفَس از عُمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی دهد.هر روزی که بگذرد قسمتی از وجود تو را با خود میبرد

کره بادام زمینی دارای خواص فراوانی است که از فواید آن می توان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

از جمله فواید کره بادام زمینی کاهش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری‌های تخریب کننده اعصاب و کنترل آلزایمر است. کره بادام زمینی همچنین منجر به کاهش فشار خون شده و احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی و قارچی را کاهش می‌دهد.

ترکیبات سودمند موجود در کره بادام زمینی شامل: پروتئین، کربوهیدرات، اسید‌های چرب اشباع نشده، ویتامین ای، ویتامین ث، ویتامین آ، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، آهن، کوپر، زینک، سلنیم، ریبوفلاوین، ویتامین ب ۳، تیامین، ویتامین ب ۵ و ویتامین ب ۶ است.

افرادی که به صورت منظم از کره بادام زمینی و دیگر محصولات بادام زمینی استفاده می‌کنند، میزان بیشتری پروتئین، چربی‌های غیر اشباع (چربی‌های مفید)، فیبر، ویتامین آ و ای، فلوت، کلسیم، منیزیم، زینک، آهن، پتاسیم و دیگر مواد مغذی را دریافت می‌کنند. بادام زمینی حتی ذره‌ای چربی اشباع شده (چربی مضر) ندارد و شما بدون نگرانی در مورد اضافه وزن در بازه‌های زمانی مشخص قادر به استفاده از آن می‌باشید. بادام زمینی حتی می‌تواند روند کاهش وزن را تسهیل کند.

برخی از فواید کره بادام زمینی را بشناسید:

منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود

حدود ۱۰۰ گرم از کره بادام زمینی حاوی ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین است. این پروتئین‌ها در بدن به آمینو اسید‌ها تجزیه می‌شده و توسط تک تک سلول‌ها برای ترمیم بدن استفاده می‌شوند.

سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

میزان چربی‌های موجود در کره بادام زمینی، تقریبا برابر با میزان چربی‌های موجود در روغن زیتون است. کره بادام زمینی حاوی هر دو نوع چربی‌های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده است که هر دو نوع آن برای حفظ سلامتی ضروری هستند. این چربی‌ها اشباع نشده بوده و مصرف آن‌ها به هیچ عنوان سلامت قلب را تهدید نمی‌کند. چربی‌های اشباع نشده (مفید) موجود در کره بادام زمینی باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شوند.

احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد

با مصرف منظم کره بادام زمینی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو کاهش می‌یابد. کره بادام زمینی علاوه بر این که حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است، منبع غنی از چربی‌های اشباع نشده (مفید) نیز محسوب می‌شود. چربی‌های اشباع نشده منجر به تحریک عملکرد انسولین در بدن می‌شوند. طبق تحقیقات اثبات شده است که با مصرف منظم کره بادام زمینی و دیگر انواع مغزیجات احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

منبع غنی از انواع ویتامین‌ها محسوب می شود

کره بادام زمینی حاوی انواع بسیار زیادی از ویتامین‌ها است که برای حفظ سلامت بدن و ارتقا عملکرد آن ضروری هستند. ویتامین آ برای بینایی مفید است. ویتامین ث سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و منجر به تسریع روند بهبود زخم‌های ساده و ابتدایی می‌شود. از طرف دیگر ویتامین‌ ای موجود در کره بادام زمینی یکی از عناصر بسیار ضروری برای تجزیه اسید‌های چرب و جلوگیری از مسدود شدن جریان خون در رگ‌ها به دلیل تجمع چربی‌ها هستند.

حاوی آنتی اکسیدان هستند

کره بادام زمینی منبعی غنی از آنتی اکسیدان هاست و یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در کره بادام زمینی رزوراترول است. این آنتی اکسیدان قادر به کنترل برخی از انواع خاص سرطان، بیماری‌های قلبی، آلزایمر، بیماری‌های ویروسی و قارچی و بیماری‌های تخریب کننده اعصاب است.

حاوی عناصر ضد سرطان است

کره بادام زمینی حاوی ب- سیتوسترول، نوعی فیتوسترول است که قادر به مبارزه با سرطان به خصوص سرطان روده، پروستات و سرطان پستان است. بادام زمینی و تمامی محصولات تولید شده از بادام زمینی مانند روغن بادام زمینی و کره بادام زمینی منابع غنی از فیتوسترول (کلسترول گیاهی) است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری
.

شیره انگور سرشار از فواید زیادی است که مصرف آن در فصول سرد سال توصیه می‌شود.

شیره انگور سرشار از خواصی است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انگور گرفته می شود، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خونساز هم است.

در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می‌نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و‌ تر است و بیشتر افراد می توانند از آن استفاده کنند. همچنین بعضی افراد با شیره شربت درست می‌کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.

شیره نیز همانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیاز‌های بدن را به این ویتامین‌ها تأمین می‌کند.

یکی از بهترین زمان‌های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده‌ی غذایی در درمان و تسکین بیماری‌های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه‌ غذاییتان باز کنید. از منظر طب سنتی، شیره انگور خصلت‌های زیادی دارد.

یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می‌تواند در کنار بقیه درمان‌ها شیره انگور را مصرف کند.

مولد خون صالح (خون سالم و طبیعی و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومی بدن رنج می‌برید یا مبتلا به کم خونی هستید می‌توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه شیره انگور خونساز بوده و مقوی بدن است، افرادی که ضعف عمومی دارند یا مبتلا به کم خونی هستند، می توانند شیره انگور را همراه شیربرنج یا سمنو بخورند، یا به صورت شربت، سرکه شیره استفاده کنند.

افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کار‌های سنگین انجام می‌دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می‌کنند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می‌شود.

یکی دیگر از خواص شیره انگور بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می‌توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.

یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است، به همین دلیل افرادی که به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می‌شوند و به دنبال آن سرفه می‌کنند، توصیه می‌شود که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند.

درمان کننده‌ صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط، ضعف احشا و یرقان است.

برای بیماری‌های طحال، افسردگی و غضب مفید است.

برای روان کردن ادرار نیز از آن استفاده می‌شود.

یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می‌تواند در کنار بقیه درمان‌ها شیره انگور را مصرف کند.

مصرف شیره در افرادی که فشارخون دارند، منجر به افزایش فشارخون آنها نمی‌شود، اما به درمان و کاهش آن هم کمکی نمی‌کند.

یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است.

از آنجا که شیره انگور دارای طبعی گرم است بنابراین خوردن زیاد آن برای افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند، توصیه نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

هویج دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن است که می‌تواند باعث درمان بیشتر بیماری‌ها شود.

هویج دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن است و از خانواده چتریان به حساب می‌آید که در این خانواده گیاهانی مانند جعفری، شقاقل و شوید یافت می‌شود. هویج دارای برگ سبز بوده و ریشه بلندی دارد.

حدود پنج هزار سال پیش از هویج استفاده می‌شده است، در آن زمان هویج به رنگ‌های سیاه، قرمز، زرد و سفید یافت می‌شده و تنها به رنگ نارنجی نبوده است. جالب است بدانید هویج برای اولین بار در افغانستان کشت شده است.

هویج دارای طعم خوبی بوده که دارای مقادیر زیادی از بتاکاروتن است. همچنین هویج دارای آنتی اکسیدان‌های زیاد برای سلامت چشم، پوست و گوارش است. کسانی که هویج میل می‌کنند دارای هوش بالاتری نسبت به سایرین هستند.

خیلی از خواص هویج را می‌توان با آب هویج به بدن تزریق کرد، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها آب هویج توصیه شده است. همچنین هویج را میتوان به صورت خام و پخته استفاده کرد. هویج کم کالری بوده، ولی پر از انرژی برای بدن است.

هویج گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که در مطلب زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

فواید هویج برای خون

هویج دارای کاروتنوئید است که باعث می‌شود برای کنترل قند خون موثر باشد. هویج دارای خواص قلیایی برای بدن بوده که باعث پاکسازی خون می‌شود. همچنین هویج تعادل هورمونی را در بدن ایجاد می‌کند.

مناسب برای افرادی با پوست خشک

کمبود پتاسیم باعث می‌شود خشکی پوست ایجاد شود، هویج غنی از پتاسیم است، نوشیدن آب هویج باعث می‌شود تا پوست شما هیدراته شود.

سرشار از کلسیم

هویج دارای کلسیم زیادی است که برای رشد استخوان‌ها در کودکان و زنان موثر است.

کنترل فشار خون

همانطور که گفته شد هویج دارای پتاسیم است که باعث می‌شود تا سدیم اضافی در بدن کنترل شود و فشار خون کاهش پیدا کند.

منبع ویتامین‌های گروه B

هویج سرشار از ویتامین‌های گروه ب است، اسید فولیک و تیامین در هویج به وفور یافت می‌شود.

بهبود کارکرد دستگاه گوارش

هویج دارای فیبر است که باعث می‌شود تا حرکات روده تنظیم شود. هویج باعث می‌شود تا فرآیند هضم به درستی انجام شود و همچنین برای رفع اختلالات گوارشی مانند یبوست مفید است. هویج باعث می‌شود تا از افزایش قند خون در بدن جلوگیری شود.

آرامش بخش پوست صورت

برای آرام کردن پوست می‌توان از هویج کمک گرفت، اگر حس می‌کنید پوست شما تیره شده است از اسپری هویج استفاده کنید. اسپری هویج برای آرام کردن پوست صورت موثر است.

خواص ضد سرطانی هویج

مطالعات نشان می‌دهد که هویج باعث جلوگیری از سرطان‌های ریه، سینه و سرطان روده بزرگ می‌شود. هویج سرشار از آنتی اکسیدان پلی استلین و فال کارینول می‌باشد که باعث از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا هویج به عنوان یک میوه ضدسرطان شناخته شود.

کالری و چربی پایین

هویج دارای کالری کمی است و چربی این میوه صفر است، کسانی که مشکلات کلسترول دارند از بابت مصرف هویج نگران نباشند.

پاکسازی سموم بدن

هویج دارای مقادیر زیادی از ویتامین A است که به کبد کمک می‌کند تا سموم مختلف از بدن انسان خارج شود. هویج باعث می‌شود تا چربی در کبد کاهش پیدا کرده و مواد زائد از بدن خارج شود.

تقویت استخوان‌ها

هویج دارای ویتامین K است، همین امر باعث می‌شود تا ترمیم استخوان‌ها به سرعت انجام شود، پتاسیم موجود در هویج باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

ریزش مو دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها به نوع زندگی و غذا خوردن ما بر می‌گردد.

ریزش مو دلایل مختلفی دارد که یکی از شایعترین آنها موارد ارثی است، اما در این بین برخی غذا‌ها و خوراکی‌ها هستند که خوردن آنها تاثیر مستقیم روی ریزش موی انسان دارد.

در ادامه این گزارش به ۵ خوراکی اشاره شده است که اگر از خوردن آنها صرف نظر شود قطعا می‌تواند از ریزش غیر ارثی مو جلوگیری کند.

۱. شکر

همانطور که می‌دانیم مصرف زیاد قند و شکر یا هر خوراکی که در تولید آن از شکر استفاده شده برای بدن مضر است و باعث دیابت می‌شود، اما چیزی که ممکن است بسیاری از ما ندانیم، این است که دیابت تاثیر مستقیم روی ریزش مو در خانم‌ها و آقایان دارد.

۲. غذای پر چرب

هضم غذای پر چرب برای سیستم گوارشی بدن بسیار سخت است به طوری که تمام چربی‌ها نیز هضم نشده از بدن دفع می‌شود.

انداشته شدن حجم زیادی از چربی غذا در بدن در طولانی مدت باعث ریزش مو می‌شود و در این مورد هیچ استثنایی وجود ندارد؛ هر فردی که در طول روز غذا‌های چرب بخورد در کمتر از ۱۰ سال دچار ریزش مو شدید می‌شود.

۳. نوشابه

نوشابه‌ها حاوی شیرین کننده مصنوعی به نام آسپارتام هستند که محققان دریافتند این شیرین کننده می‌تواند به ریشه‌های مو آسیب برساند. اگر اخیرا دچار ریزش مو شده اید، بهتر است از نوشابه‌ها به طور کامل اجتناب کنید.

۴. سفیده تخم مرغ خام

تخم مرغ برای مو عالی است، اما نباید به صورت خام مصرف شود به طوری که سفیده تخم مرغ خام می‌تواند باعث کمبود بیوتین شود و کاهش بیوتین در بدن از رشد طبیعی مو جلوگیری می‌کند.

۵. ماهی

سطح بالای جیوه باعث ریزش شدید و ناگهانی مو می‌شود بر این اساس نباید در طول هفته بیش از حد ماهی مصرف کرد چرا که سطح جیوه در بدن افزایش پیدا می‌کند.

جیوه جزو آن دسته از مواد معدنی است که وجود آن در بدن الزامی است، اما سطح بیش از حد آن عواقب زیادی می‌تواند داشته باشد که مهمترین آن ریزش مو است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

سندرم گیلن باره چیست؟

20:58 1400/07/30 - یوری بویکا

یک متخصص مغز و اعصاب درباره نوعی سندرم که سبب حملات عصبی می‌شود توضیح داد.

احسان شریفی‌پور متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: در بیماری سندرم گیلن باره یک آنتی بادی به صورت نابجا در بدن ساخته می‌شود.

وی با اشاره به آنتی بادی‌ها گفت: آنتی بادی‌ها در بدن ما نقش محافظتی دارند اما در این بیماری آنتی بادی‌ها که سیستم ایمنی بدن هستند به صورت نابجا به غلاف میلین اعصاب محیطی حمله می‌کنند و در برخی موارد به آکستون نیز آسیب می‌رسانند.

شریفی پور ادامه داد: این بیماری منجر به یک ضعف شل بالارونده می‌شود که ابتدا از ضعف و سوزن سوزن شدن پاها شروع شده و به سمت بالا می‌رود و پیشرفت می‌کند. هرچه این ضعف ها بالاتر میرود و شدید‌تر می‌شود احتمال خطر برای بیمار افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در نوع شدید این بیماری اعصاب ماهیچه‌های تنفسی درگیر می‌شود و بیمار دچار خفگی و ایست تنفسی می‌شود در برخی موارد هم ضعف‌ها به شدت زیاد می‌شوند و باعث فلج شدن بیمار می‌شوند و موجب عدم هماهنگی میان دست و پا می‌شود.

شریفی‌پور با بیان اینکه بنابراین سندرم گیلن باره جزو حساسترین بیماری‌های مغز و اعصاب است گفت: لازم است که این بیماری به سرعت تشخیص داده شود از دو یا سه هفته قبل از شروع بیماری علائمی در بدن شروع می‌شود که شامل شیوع عفونتی در ریه یا سیستم گوارشی است.

وی افزود: در این شرایط بدن برای از بین بردن این عفونت‌ها آنتی بادی تولید می‌کند و این آنتی بادی به صورت نابجا به غلاف میلین سیستم عصبی محیطی آسیب می‌رساند و این اتفاق موجب می‌شود تا فرد به سندرم گیلن باره مبتلا شود.

این متخصص مغز و اعصاب درباره انواع مختلف سندرم گیلن باره گفت: این بیماری انواع مختلفی دارد و در نوع خفیف این بیماری فقط به قشای میلین اسیب وارد می‌شود اما در نوع شدید آن که آکستونال هستند عصب‌های حسی  و عصب‌های حرکتی درگیر می‌شوند.

شریفی پور با تاکید بر اینکه درگیری عصب‌های حسی در این بیماری شایع نیست اظهار کرد: دوره پیشرفت بیماری باید کمتر از چهار هفته باشد و اگر در کمتر از چهار هفته بیماری کنترل شود میتوان آن را درمان کرد و اگر چه ممکن است عوارض بیماری و ضعف بدنی تا چند ماه بعد در بدن بماند اما بعد از مدتی رفع می‌شود.

وی درباره مراحل درمانی سندرم گیلن باره اظهار کرد:  برای درمان در نوع حاد این بیماری فرد مبتلا باید فورا به آی سی یو منتقل شود و از داروی آی وی آی جی یا روش تعویض پلاسمای خون استفاده کرد؛ در روش تعویض پلاسمای خون، فورا آنتی بادی مزاحم از خون خارج می‌شود تا از تخریب از سیستم عصبی محیطی جلوگیری به عمل آید.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: اوایل قرن بیستم که دستگاه‌های حمایت کننده تنفسی نبود سندرم گیلن باره مرگ‌ومیر بالایی داشت اما در حال حاضر بسیاری از بیمارانی که در فاز حاد بیماری دچار مشکلات تنفسی می‌شوند با بکارگیری از دستگاه‌های حمایت کننده تنفسی و مصرف دارو توان عصب‌هایشان باز می‌گردد و بهبودی کامل خود را به دست می‌آورند.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

۷ ویتامین برای غلبه بر افسردگی

20:45 1400/07/30 - یوری بویکا

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نقش زیادی در کاهش علائم افسردگی دارد.

به گزارش العربیة، آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵ درصد از جمعیت کره زمین از افسردگی رنج می‌برند؛ اما نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی که فرد رعایت می‌کند در مورد سلامت کلی، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی، نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.

 مصرف بیش از حد غذا‌های ناسالم مانند فست فود، غذا‌های سرخ شده، شیرینی‌ها و ... برای چند روز متوالی می‌تواند باعث بیماری شود و به طور مشابه، وقتی رژیم غذایی سالم و متعادل است، فرد متوجه می‌شود که توانایی‌های روانی و جسمی آن افزایش یافته است.

برای جلوگیری از علائم افسردگی

غذا‌ها می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند، به این معنی که ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، پروتئین و چربی‌های امگا ۳ در برخی از غذا‌ها می‌توانند به تسکین و کنترل علائم افسردگی کمک کنند.

افسردگی یک وضعیت سلامت روانی است که در آن مجموعه‌ای از علائم به دلیل تعادل نداشتن برخی مواد شیمیایی و هورمون‌ها در مغز رخ می‌دهد. این علائم شامل احساس مداوم غم، کمبود انرژی، عدم علاقه به فعالیت‌ها، عدم تمرکز، گریه زیاد، تحریک پذیری بالا، تغییرات اشتها، تفکر بیش از حد، استرس و در موارد بعدی تمایل به خودکشی است.

به طور کلی، عادات و مواد مغذی که در رژیم غذایی روزانه خود وارد می‌کنید می‌تواند به جلوگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی کمک کند یا حداقل علائم را تسکین داده یا از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کند. البته این مرحله پس از مشورت با پزشک برای تعیین مناسب‌ترین مکمل غذایی برای هر فرد انجام می‌شود.

ویتامین‌های ضد افسردگی

لیستی از ویتامین‌هایی که می‌توانند به جلوگیری یا درمان طبیعی برخی از علائم افسردگی کمک کنند عبارتند از:

۱. ویتامین D

منبع اصلی ویتامین D نور خورشید بوده که یک ماده مغذی بسیار ضروری است و می‌تواند افسردگی را در کنار بسیاری از بیماری‌های دیگر درمان کند.

ویتامین D باعث تقویت گیرنده‌های خاصی در مغز شده و در نتیجه سطح سروتونین را افزایش می‌دهد. هنگامی که سطح سروتونین به میزان مناسب در مغز برسد و علائم افسردگی کاهش می‌یابد. این ویتامین همچنین در زرده تخم مرغ، پنیر، گوشت گاو، پرتقال، ماهی و شیر سویا یافت می‌شود.

۲. ویتامین B ۶

غذا‌های حاوی ویتامین B ۶ یکی دیگر از مواد مغذی است که می‌تواند علائم افسردگی را تسکین دهد، زیرا عملکرد عصبی را در مغز افزایش می‌دهد؛ همچنین به حل تعادل نداشتن هورمون در مغز کمک می‌کند، که می‌تواند علت افسردگی باشد. افزودن غذا‌های غنی از ویتامین B ۶ مانند مرغ، ماهی، نان گندم کامل، لوبیا، تخم مرغ، سبزیجات و ... به رژیم غذایی می‌تواند به میزان مطلوبی از ویتامین B ۶ برسد.

۳. ویتامین B ۳

سطح پایین سروتونین در مغز عامل اصلی افسردگی است. ویتامین B ۳ می‌تواند به افزایش تولید سروتونین در مغز کمک کند، بنابراین به درمان افسردگی کمک می‌کند. برخی از بهترین منابع غذایی غنی از ویتامین B ۳ قارچ، بادام زمینی، نخود سبز، ماهی، بوقلمون و گوشت گاو تغذیه شده با علف است.

۴. ویتامین B ۱۲

چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که خوردن رژیم غذایی سرشار از ویتامین B ۱۲ می‌تواند به تثبیت خلق و خو، بهبود انرژی روانی و کاهش افسردگی کمک کند، زیرا این ویتامین می‌تواند انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز سالم نگه دارد. لیست غذا‌های غنی از ویتامین B ۱۲ شامل گوشت و جگر طیور، صدف، ماهی، شیر و محصولات لبنی است.

۵. ویتامین C

ویتامین C یکی از همه کاره‌ترین مواد مغذی با مزایای سلامتی خود است که شامل درمان افسردگی می‌شود. مطالعات تحقیقی انجام شده در طول سال‌ها نشان داده است که ویتامین C در بهبود خلق و خو و کاهش برخی علائم افسردگی مانند عدم تمرکز تأثیر قابل توجهی دارد. مطالعات نشان می‌دهد و دلیلش این است که ویتامین C می‌تواند سلول‌های مغزی را بازسازی کند. بهترین منابع غذایی ویتامین C پرتقال، توت، کیوی، گل کلم، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، اسفناج و سبزیجات برگ دار است.

۶. ویتامین E

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E از طریق رژیم غذایی یا مصرف روزانه مکمل‌ها می‌تواند افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهد، زیرا ویتامین E می‌تواند انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز سالم نگه دارد؛ این ویتامین همچنین با خوردن بادام زمینی، فندق، ماهی، روغن ماهی، تخمه آفتابگردان، سبزیجات برگ دار، بادام و روغن نارگیل به دست می‌آید.

۷. ویتامین B ۹

ویتامین B ۹ همچنین به عنوان اسید فولیک شناخته می‌شود و دارای مزایای متعددی برای سلامتی است. اسید فولیک همچنین یک ماده مغذی ضروری در درمان افسردگی است، زیرا می‌تواند سطح سروتونین و دوپامین را در مغز بهبود بخشد و در نتیجه علائم افسردگی را کاهش دهد.

مقدار کافی ویتامین B ۹ را می‌توان با قرار دادن قسمت‌های مناسب عدس، لوبیا، نخود فرنگی، آووکادو، اسفناج، بامیه و مرکبات در رژیم غذایی استفاده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

 

 

محققان درباره تاثیر مصرف لبنیات پرچرب یا کم چرب بر سلامت کودکان توضیح دادند.

نتایج مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهند که لبنیات پرچرب به اندازه لبنیات کم‌چرب، برای کودکان، مفید هستند.

نتیجه تحقیقات دانشگاه ادیت کووان استرالیا نشان می‌دهد که توصیه‌های بهداشت عمومی فعلی درباره استفاده کودکان بالای ۲ سال از محصولات لبنی کم‌چرب، ممکن است نیاز به تجدید نظر داشته باشد.

در این مطالعه، در یک دوره سه ماهه، ۴۹ کودک سالم ۴ تا ۶ ساله به‌طور تصادفی به‌جای لبنیات معمولی، لبنیات کم‌چرب یا پرچرب دریافت کردند.

محققان، نخستین‌ بار، چاقی، ترکیب بدن، فشار خون و نشانگر‌های زیستی کودکان را به‌ طور جامع اندازه‌گیری کردند تا اثر مصرف لبنیات بر آنها را زیر نظر بگیرند.

پروفسور ترز اوسالیوان، سرپرست گروه تحقیق، در این‌باره می‌گوید: «یافته‌ها تفاوت قابل توجه بین چاقی یا سلامت قلب و عروق در دو گروه نشان ندادند.»

او افزود: «قبلا تصور می‌شد که کودکان خردسال به‌دلیل میزان کمتر چربی‌های اشباع شده و چگالی کمتر انرژی، بهتر است از محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنند تا به نوبه خود، به جلوگیری از چاقی و خطر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، کمک کند؛ اما نتیجه مطالعه ما نشان می‌دهد که کودکان سالم می‌توانند با خیال راحت، محصولات لبنی پرچرب را بدون نگرانی از چاقی یا اثر نامطلوب قلبی، مصرف کنند.»

محققان با در نظر گرفتن نتایج فعلی و تحقیقات قبلی، اذعان دارند که تجدید نظر در آینده درباره دستور برنامه غذایی، باید توصیه کند که کودکان بالای ۲ سال می‌توانند از لبنیات پرچرب یا کم‌چرب، استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

بر امت من زمانى فرا رسد كه مردم باطن خبيث و ناپاكى داشته باشند ، ولى خود را نيكو جلوه دهند ، به خاطر آنكه به دنياى بهترى دست يابند، خدا و عنايت هاى او را در نظر نمى گيرند، كارهاى خود را نه به خاطر ترس از مقام پروردگار ، بلكه براى تظاهر و خودنمايى انجام مى دهند، در اين هنگام خداوند آنها را به عذابى فراگير گرفتار كند و هر چه مانند اشخاص در حال غرق شدن دعا كنند خداوند اجابت نفرمايد.

ثواب الأعمال ، ص ۲۵۳
بحار الأنوار ،ج ۵۲ ، ص۱۹۰

نقل شده از کانال تلگرامی کربلا به نشانی karballa_ir@

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

خوشا به حال شیعیان ما

15:45 1400/07/30 - یوری بویکا

انسی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

عن يونس بن عبد الرحمن قال: دخلت على موسى بن جعفر عليهما السلام...ثم قال: طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُم‏

حضرت امام موسی بن جعفر عليهما السلام فرمودند:
خوشا به حال شیعیان ما که به ریسمان ما در زمان غیبت قائم ما (عجل الله تعالی فرجه الشريف) تمسّک جسته‌اند و بر موالات ما و برائت و بیزاری از دشمنان ما ثابت‌قدم مانده‌اند. آنان از ما هستند و ما از ایشانیم.


كمال الدين و تمام النعمة شيخ صدوق، ج۲، ص۳۶۱

خدمت پدر گرامی ایشان، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) عرض شد: فلان شخص از مواليان شماست ولی در برائت و بيزاری از دشمنان شما ضعيف است؛
حضرت فرمودند:

فقال: هيهات كذب من ادعى محبتنا ولم يتبرأ من عدونا

هرگز چنين نيست! دروغ می گويد هر كس كه ادعای محبت ما را دارد و از دشمنان ما بيزاری نمی جويد.

بحارالانوار علامه مجلسی، ج٢٧، ص٥٧

نقل شده از کانال تلگرامی مصباح به نشانی
misbah110@
misbah110_en@

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

حدیث روز 6

12:34 1400/07/30 - یوری بویکا

امام باقر علیه السلام :

اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز ، روزه ، زکات ، حج ، ولایت.
 ( کافی ج 2 ص 17)

نقل شده از کانال تلگرامی داروخانه معنوی به نشانی Manavi_2@

امام صادق علیه السَّلام می‌فرمایند:

هر گاه کسی به فریاد برادر مؤمن تنگدست خود رسد و او را شاد گرداند نزد خداوند هفتاد و دو رحمت شامل حال او می‌شود که یکی از آن هفتاد و دو رحمت شامل بهبود وضعیت معیشت او می‌شود و هفتاد و یک رحمت برای او و هراس‌های روز قیامت او ذخیره می‌سازد.


ثوابُ الأعمال و عقابُ الأعمال شیخ صدوق
 

امام صادق علیه السلام: " کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای میدهد از هزار عابد برتر است."​

(کافی ج۱ ص ۳۳)​

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.