زنده‌ها نباید ساکنین قبرستان را فراموش کنند

رفتن بر سر قبر اموات و گذشتگان و طلب مغفرت برای آنها همواره مورد تأکید بزرگان دینی بوده است. امام رضا (علیه السلام) در اینباره فرموده‌اند: هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه سوره قدر (إنّا اَنزلناه) بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می‌آمرزد. قرائت فاتحه، اقامه‌ نماز قضا به نیابت اموات و یا نماز مستحب و هدیه ثواب آن به اموات و هم چنین زیارت، صدقه، یا هرگونه خیرات دیگری که برای اموات انجام می‌گیرد، در واقع نوعی «هدیه» است که از طرف بازماندگان در دنیا برای رفتگان و اموات ارسال می‌گردد و به آنها نیز می‌رسد.

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: هر جمعه ارواح مومنین مقابل خانه‌هایشان می‌آیند و هر یک با آواز حزین و گریه‌، فریاد می‌زند‌ ای اهل و اولاد من‌! ای پدر و مادر من! ای خویشان من به ما مهربانی کنید و با آنچه ما برای شما گذاشتیم که اکنون حساب و کتاب و عذابش برای ماست و نفعش برای شما برای ما نیز درهمی یا قرص نانی یا جامه و لباسی هدیه و خیرات کنید تا خداوند از لباس‌های بهشتی به شما بپوشاند. آن گاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گریه کرد تا حدی که دیگر قدرت بر سخن گفتن نداشت. سپس فرمود: این برادران مُرده شما می‌گویند: وای بر ما اگر از آنچه که در دست ما بود در راه خدا انفاق می‌کردیم الآن به شما محتاج نبودیم.

آنگاه با حسرت و پشیمانی برمی‌گردند. در خاتمه فرمودند: زود برای مردگانتان صدقه بفرستید. امام رضا (علیه السلام) درباره اهمیت زیارت قبر مؤمن می‌فرمایند: هر کس قبر برادر مؤمن خود را زیارت کند و دست خود را روی قبر بگذارد و سوره قدر (إنّا اَنزلناه) را 7 مرتبه بخواند، از عذاب و رسوایی روز قیامت نجات می‌یابد. حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند: کسی که به قبرستان برود و سوره «قل هو الله احد» را 11 مرتبه بخواند و ثواب آن را برای اموات بفرستد، به عدد مُردگان به او پاداش داده می‌شود.

نقل شده از کانال تلگرامی کربلا به نشانی karballa_ir@

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

خداوندا به مقدار علمِ بی پایانت بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازی که در او قرار داده شده، صلوات و درود بفرست