کلیدهای طلایی در خطبه غدیر

02:38 1401/04/28 - یوری بویکا

کلیدهای طلایی در خطبه غدیر

خطبه غدیر توسط رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله در واقعه غدیر ایراد و در آن به فرمان خداوند امیرالمونین علیه‌السلام به عنوان جانشین پیامبر معرفی شدند.

حدیث غدیر بخشی از این خطبه است که در آن، پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرموده‌اند: «هرکس من مولای (سرپرست) اویم، این علی (علیه‌السلام) مولای (سرپرست) اوست».

- الهی بودن امر جانشینی

ای مردم! من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکرده ام، جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند سلام رساند و مرا مامور کرد که در این اجتماع بپا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم: همانا علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من و امام بعد از من است. (بحارالانوار، ج 37، ص 181/ الغدیر، ج 1، ص 12)

- اهمیت مسئله امامت

ای مردم! خداوند دین شما را با امامت او (علی) کامل نمود. هرکس به او و به جانشینان او از فرزندان من و از نسل او تا روز قیامت اقتدا نکند، اعمالشان از بین رفته است.

ای مردم! بدانید که با علی، دشمنی نمی کند، مگر شقی، و با علی دوستی نمی کند، مگر کسی که دارای تقوا باشد، و به او ایمان نمی آورد مگر مومن مخلص. (الغدیر، ج 1، ص 12_294)

- غدیر رسالتی همگانی

ای مردم! من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثت در نسل خود تا روز قیامت به ودیعه می سپارم، و ابلاغ کردم آنچه را مامور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غائب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده اند یا نیامده اند. پس حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند. (بحارالانوار، ج 37، ص 251)

منبع: تبیان

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین

#خطبه غدیر

#مسئله امامت