فضیلت و مراقبات روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجه، روز نزول سوره «هَل اَتی»

روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجه روز نزول سوره «هَل اَتیٰ» است. این‌گونه که در احادیث وارد شده است، حَسَنِین علیهما السلام بیمار شدند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای عیادت آنها آمدند. به حضرت امیر علیه السلام فرمودند: 

ای ابالحسن! چیزی نذر کن تا اگر خدای متعال دو پسر تو را شفا داد، آن‌ کار را انجام دهی، و اگر خواستۀ تو هم عملی نشد، انجام آنچه نذر کردی بر تو واجب نخواهد بود.

علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند: 
من نذر می‌کنم اگر حَسَنِین علیهما السلام خوب شوند، سه روز پیاپی روزه بگیرم. فاطمه زهرا سلام الله علیها هم فرمودند: من هم همین نذر را می‌کنم. فضه هم که خادمۀ ایشان و زن بسیار عارفه، بزرگوار و عظیم‌القدری است، گفت: من هم نذر می‌کنم. لذا این سه نفر نذر کردند در صورت بهبودی حال حَسَنِین علیهما السلام، سه روز پیاپی روزه بگیرند.

پس از بهبودی حَسَنِین علیهما السلام این سه بزرگوار به همراه حَسَنِین علیهما السلام، جهت ادای نذر خود، سه روز پیاپی روزه گرفتند.

اما هر سه شب پیاپی، طعام افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیری که به در منزل آنها آمده بودند، بخشیدند و با آب افطار نمودند...

سوره «هَل اَتی (انسان)» ماجرای انفاق خالصانۀ اهل‌بیت علیهم ‌السلام را نقل کرده و سپس به مقامات بلند معنوی اهل‌بیت علیهم‌ السلام در جهان دیگر اشاره می‌کند.

برای این روز بسیار شریف اعمال زیر وارد شده است:

روزه داشتن اين روز، به پيروى از اهل بیت علیهم السلام

صدقه به مساكين و ايتام، و سعى در اطعام ايشان به خصوص در شب بیست و پنجم

  سوره مبارکه انسان، آیه ﴿۸﴾

وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا

     ترجمه فارسی:
  و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند.

نقل شده از کانال تلگرامی ارتباط با خدا به نشانی ertebat0bakhoda@

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.

اَللهُمَّ بَارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَّ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکتَ عَلی اِبراهیمَ وَ عَلی آلِ اِبراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَّجِیدٌ.


خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.
خداوندا بر محمد و آل محمد برکت نازل فرما، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، به راستی که تو ستوده شده و بزرگواری.

# 25 ذیحجه

# 25 ذی الحجه

#سوره هل اتی

#سوره انسان