توبه حر (4)

01:44 1401/05/09 - یوری بویکا

حر بن یزید ریاحی (4)

توبه حر

ثمَّ‌ ضَرَبَ‌ فَرَسَهُ‌ قَاصِداً إِلَى  الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ يَدُهُ‌ عَلَى رَأْسِهِ‌ وَ هُوَ يَقُول
و ركاب بر اسب زد و متوجه بسوى حسين گرديد در حالى كه دست بر سر خود گذاشته و عرض ميكرد:

اللَّهُمَّ‌ إِلَيْكَ‌ أَنَبْتُ‌ فَتُبْ‌ عَلَيَّ‌ فَقَدْ أَرْعَبْتُ‌ قُلُوبَ‌ أَوْلِيَائِكَ‌ وَ أَوْلاَدِ بِنْتِ‌ نَبِيِّكَ‌ 
بار الها بسوى تو بازگشتم توبه‌ام را بپذير كه من دلهاى دوستان تو و فرزندان دختر پيغمبر تو را لرزاندم

فجعل الحرّ یقبّل الارض بین یدی الحسین، فقال له: ارفع راسک یا شیخ، فرفع راسه
پس حر در حالیکه که رویش را به زمین افکنده بود به سمت حسین علیه السلام رفت و وقتی ارباب او را دید به او گفت: ای شیخ سرت را بلند کن پس او سرش را بلند کرد.

و قَالَ‌ لِلْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ أَنَا صَاحِبُكَ‌ الَّذِي حَبَسَكَ‌ عَنِ‌ الرُّجُوعِ‌ وَ جَعْجَعَ‌ بِكَ‌ وَ مَا ظَنَنْتُ‌ أَنَّ‌ الْقَوْمَ‌ يَبْلُغُونَ‌ مِنْكَ‌ مَا أَرَى وَ أَنَا تَائِبٌ‌ إِلَى اللَّهِ‌ تَعَالَى فَهَلْ‌ تَرَى لِي مِنْ‌ تَوْبَة
پس به آن حضرت عرض كرد: فدايت شوم من همانم كه بهمراه تو بودم و نگذاشتم تو باز گردى و كار را بر تو تنگ گرفتم ولى گمان نمى‌بردم كه اين مردم كار را با تو تا به اين حد خواهند رساند و من اكنون بسوى خدا بازگشته‌ام آيا توبۀ مرا پذيرفته مى‌بينى‌؟

فقَالَ‌ الْحُسَيْنُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَم نَعَمْ‌ يَتُوبُ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْك
حسين عليه السلام فرمود: آرى خداوند توبۀ تو را مى‌پذيرد.

قالَ الْحُرُّ فَلَمَّا خَرَجْتُ مِنْ مَنْزِلِي مُتَوَجِّهاً نَحْوَ الْحُسَيْنِ ع نُودِيتُ ثَلَاثاً يَا حُرُّ أَبْشِرْ بِالْجَنَّةِ فَالْتَفَتُّ فَلَمْ أَرَ أَحَدا
حر می گوید: هنگامی که از منزل خود به سمت امام حسین خارج شدم، سه مرتبه شنیدم منادی می گفت: ای حر، مژده باد تو را به بهشت! وقتی متوجه صاحب این ندا شدم کسی را ندیدم.

فقُلْتُ ثَكِلَتِ الْحُرَّ أُمُّهُ يَخْرُجُ إِلَى قِتَالِ ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ يُبَشَّرُ بِالْجَنَّةِ 
با خود گفتم: مادرت به عزایت بنشیند، تو برای جنگ با پسر رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) می روی و بشارت بهشت به تو داده می شود؟

و حر اولین کسی می شود که اذن می گیرد که جان خود را فدای ارباب کند.

منابع:

بحارالانوار
الارشاد شیخ مفید
اللهوف سید بن طاووس

نقل شده از کانال تلگرامی مصباح به نشانی misbah110@

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

#حر بن یزید ریاحی

#امام حسین

#عاشورا