وقـایـع شــب‌ عــاشـــورا

02:18 1401/05/17 - یوری بویکا

 وقـایـع شــب‌ عــاشـــورا


1- در شب عاشورا به محمد بن بشیر حضرمی یكی از یاران امام حسین علیه‌السلام خبر دادند كه فرزندت در سرحدّ ری اسیر شده است

او در پاسخ گفت:
ثواب این مصیبت او و خود را از خدای متعال آرزو می‌کنم و دوست ندارم فرزندم اسیر باشد و من زنده بمانم

امام حسین علیه‌السلام چون سخن او را شنید فرمود: خدا تو را بیامرزد من بیعت خود را از تو برداشتم، برو و در آزاد كردن فرزندت بكوش

محمد بن بشیر گفت: در حالیكه زنده هستم طعمه درندگان شوم اگر چنین كنم و از تو جدا شوم

امام علیه‌السلام پنج جامه به او داد
كه هزار دینار ارزش داشت و فرمود:
پس این لباس‌ها را به فرزندت كه همراه توست بسپار تا در آزادی برادرش مصرف كند


2- امام حسین علیه‌السلام در سخنرانی شب عاشورا خبر از شهادت یاران خود داد و آنان را به پاداش الهی بشارت داد

در این مجلس قاسم بن الحسن به امام علیه‌السلام عرض كرد:
آیا من نیز به شهادت خواهم رسید؟
امام با عطوفت و مهربانی فرمود:
فرزندم! مرگ در نزد تو چگونه است؟

عرض كرد: ای عمو!
مرگ در كام من از عسل شیرین‌تر است
امام علیه‌السلام فرمودند:
آری تو نیز به شهادت خواهی رسید بعد از آنكه به رنج سختی مبتلا شوی و همچنین پسرم عبدالله (كودک شیرخوار) به شهادت خواهد رسید

قاسم گفت: مگر لشكر دشمن به
خیمه‌ها هم حمله می‌كنند؟
امام علیه‌السلام به ماجرای شهادت عبدالله اشاره نمودند كه قاسم بن الحسن تاب نیاورد و زار زار گریست و همه بانگ شیون و زاری سر دادند


3- امام علیه‌‏السلام در شب عاشورا دستور دادند برای حفظ حرم و خیام، خندقی را پشت خیمه‌ها حفر كنند
حضرت دستور داد به محض حمله دشمن چوب‌ها و خار و خاشاكی كه در خندق بود را آتش بزنند تا ارتباط دشمن از پشت سر قطع شود و این تدبیر امام علیه‌السلام بسیار سودمند بود


4- مرحوم شیخ صدوق در كتاب
ارزشمند امالی نوشته است:

شب عاشورا حضرت علی‌اكبر علیه‌السلام و سی نفر از اصحاب به دستور امام علیه‌السلام از شریعه فرات آب آوردند
امام علیه‌السلام به یاران خود فرمود:
برخیزید، غسل كنید و وضو بگیرید
كه این آخرین توشه شماست

منابع:
الملهوف، صفحه ۳۹
نفس المهموم، صفحه ۲۳۰
الامام الحسین و اصحابه، صفحه۲۵۷
امالی شیخ صدوق، مجلس ۳۰

نقل شده از کانال تلگرامی ارتباط با خدا به نشانی ertebat0bakhoda@

به تو از دور سلام

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً؛ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ

سلام بر تو اى اباعبداللّه و بر جان هایى که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد همیشه تا هستم و تا شب و روز باقى است و خدا زیارت شما را آخرین زیارت از سوى من قرار ندهد

السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْن

سلام بر حسین

و عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن

و بر على بن الحسین

و عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْن

و بر فرزندان حسین

و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن

و بر یاران حسین

-------------------------------

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّـل فَـرَجَهُم

#شب عاشورا

#وقایع شب عاشورا

#حوادث شب عاشورا

#شب عاشورا چه گذشت