از مدینه تا کربلا چه گذشت؟
بخش اول

‌بسیاری از ما زندگی امام حسین (علیه السلام) را از روز عاشورا به بعد می‌دانیم. در این چند پست به مدد الهی به داستان وقایع زندگی آن حضرت قبل از قیام عاشورا خواهیم پرداخت.

یزید پدرش معاویه و مادرش میسون، زنی بود که دشمن سرسخت اسلام و زنی خرافه‌پرست بود. یزید معلمی مسیحی داشت که او نیز دشمن سرسخت دین اسلام بود.

معاویه از یزید هوشیارتر بود و قصد نداشت یزید را که تنها پسرش بود خلیفه بعد از خود کند، ولی به اصرار معلم مسیحی‌اش که گفت: اگر خلافت را به یزید ندهی حکومت از دست بنی‌امیه خواهد رفت، مجبور شد او را خلیفه کند.

یزید مردی عیاش و زن‌باز بود که میمونی به نام ابوقبیس داشت که به او از شراب خود می‌خوراند و می‌گفت: این میمون از مردان عابد بنی‌اسرائیل است که بر اثر گناه مسخ شده است. وقتی که میمون مُرد، بر او نماز خواند و به شیوه یک مسلمان او را خاک کرد.

در سال اول حکومت یزید، حادثه عاشورا، و در سال دوم حکومت، به مدینه حمله کرد و یاران نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) را کشت و زنان آنان را بر لشگریان خود حلال کرد و هزار دختر را ازاله بکارت کرد. در سال سوم کعبه را به منجنیق بست و پس از آن در سن 35 سالگی جوان‌مرگ شد.

یک سال قبل از عاشورا در سال 60 هجری معاویه به درک واصل شد و یزید در شام به تخت نشست. مردم که بر عیاشی یزید آگاه بودند با او در بیعت سستی کردند که یزید با صرف پول هنگفت و با تهدید شمشیر، مردم را در مسجد شام مجبور به بیعت کرد.

نامه‌ای به ولید بن‌ عتبه حاکم مدینه نوشت و از او خواست، قبل از آن‌ که مردم از مرگ معاویه باخبر شوند، از مردم برای یزید بیعت بگیرد و هر کسی بیعت نکرد او را با شمشیر هلاک کند.

در مدینه 3 نفر با یزید بیعت نکردند، امام حسین (علیه السلام)، عبدالله پسر عمرخطاب و عبدالله پسر زبیر.

ادامه دارد...

نقل شده از کانال تلگرامی اخلاق و معرفت در قرآن و روایات به نشانی akhlaghmarefat@

به تو از دور سلام

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً؛ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ

سلام بر تو اى اباعبداللّه و بر جان هایى که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد همیشه تا هستم و تا شب و روز باقى است و خدا زیارت شما را آخرین زیارت از سوى من قرار ندهد

السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْن

سلام بر حسین

و عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن

و بر على بن الحسین

و عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْن

و بر فرزندان حسین

و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن

و بر یاران حسین

-------------------------------

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

خداوندا به مقدار علمِ بی پایانت بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازی که در او قرار داده شده، صلوات و درود بفرست

#مدینه

#کربلا

#یزید

#میمون یزید

#ابوقبیس

#از مدینه تا کربلا چه گذشت؟