سفره حضرت رقیه سلام الله علیها

- اين سفره در باورهای مردم، از سفره های بسيار مجرب بوده و برای هر نذر و حاجتی از قبيل شفای بيمار، به سلامت بازگشتن مسافران، خريد خانه، رفتن به زيارت و ... گسترده می شود.

- سفره را می توانند در اماکن متبرکه مانند مساجد، حسينيه‌ها و تکايا و يا در منزل خود نذر کنند. نذر سفره در منزل به اين شرط است که از پاکيزه و طاهر بودن تمام اجزای خانه مطمئن باشند.

- اگر سفره را در اماکن متبرکه بيندازند، ساده‌تر بوده و تنها نان و خرما بر آن می نهند. ولی اگر در منزل انداخته شود خوراکی های بيشتر و متنوع‌تری همچون نان، پنير، سبزی، خرما، نقل و نبات، آجيل و ديگر خوراکی ها در آن قرار می دهند. اما بهتر است که اين سفره به صورت محقرانه انداخته شود. معمولا هسته‌های خرما را درمی آورند، ولی اگر از قبل اين کار را انجام نداده باشند از افرادی که خرما را میخورند، می خواهند که هسته‌ها را برگردانند تا به آب روان بسپارند و زير دست و پا نيندازند.

- معمولا سفره حضرت رقيه را، در سه نوبت و هر نوبت در يک شب جمعه نذر می کنند. اما می گويند در شب دوشنبه نيز انداختن اين سفره خوب است.

گستردن اين سفره در منزل به اين شکل است که:

- خانم‌های حاجتمند در اتاقی از خانه که به پاکيزگی آن اطمينان دارند، سفره‌ای پهن کرده و انواع خوراکی ها از قبيل نان و پنير و سبزی، خرما که هسته‌های آن را درآورده و به آب روان سپرده‌اند، نقل، نبات و آجيل که بيش‌تر شامل کشمش، نخودچی، گردو و توت خشک میباشد را در آن می نهند.

- روی سفره را با پارچه‌ای سياه می پوشانند و تا پايان مراسم سفره آن را بر نمی دارند تا توجه مهمانان به سفره جلب نشود. آن‌گاه در کنار اين سفره نمادی از يک قبر کوچک را به اين شکل می سازند، که چند آجر يا خشت را روی هم چيده و بر روی آن‌ها شمع روشن می کنند.

- در زمان مشخص شده، روضه‌خوان خانم يا آقا که از قبل دعوت شده است و نيز ساير مهمانان  وارد اتاق مي‌شوند و دور تا دور سفره می نشينند. زنان حاجتمند با ديدن صحنه قبر کوچک شروع به گريستن می کنند و روضه‌خوان نيز روضه و شرح مصيبت حضرت رقيه و قساوت و بی رحمی يزيد را می خواند. زنان سر بر آن قبر نهاده و می گريند و او را به روح پدر و جد بزرگوارش سوگند می دهند، که هر چه زودتر مرادشان را برآورده سازد و می گويند، يا حضرت رقيه خاتون، مراد مرا بده.

نقل شده از کانال تلگرامی ارتباط با خدا به نشانی ertebat0bakhoda@

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

خداوندا به مقدار علمِ بی پایانت بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازی که در او قرار داده شده، صلوات و درود بفرست

#حضرت رقیه

#سفره حضرت رقیه