جنگ های ملکه مکاران

01:54 1401/06/23 - یوری بویکا

 جنگ های ملکه 
ملکه الیزابت دوم در 7 دهه حکومت خود به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در کشتار میلیون‌ها تن از مردم کشورهای مخالف نقش داشته است. نیروهای او در این مدت در 12 جنگ مشارکت داشته‌اند که در دو مورد آن انگلیس منحصرا شرکت داشته است. در ادامه به این جنگ‌ها اشاره شده است؛

۱- جنگ کره 1950
سال 1950 به دنبال حمله کمونیست‌های مسلط بر شمال شبه‌جزیره به منطقه جنوبی، آمریکا برای ازدست‌نرفتن این منطقه به شبه‌ جزیره‌ کره لشکرکشی کرد. هرچند ملکه الیزابت سال 1952 به پادشاهی رسید اما نیروهای انگلیسی تا پایان جنگ در سال 1953 به مدت دوسال در دوران سلطنت ملکه الیزابت در این جنگ مشارکت داشتند. تلفات این جنگ 1.5 میلیون کشته بود.

۲- بحران سوئز 1956
مصر سال 1956 کانال سوئز را ملی اعلام کرد. در ۲۹ اکتبر ۱۹۵۶، ارتش رژیم‌صهیونیستی وارد شبه‌ جزیره‌ سینا شد و دو روز بعد نیز جنگنده‌های انگلیسی و فرانسوی با پرواز از روی ناوهای هواپیمابر مواضع مصر در این منطقه را بمباران کردند.

۳- جنگ‌های جنوب شرق آسیا (دهه 1950 تا 1970)
ویتنام، کامبوج و لائوس که پیش‌تر جزئی از مستعمرات فرانسه بودند در دهه 1950 شاهد موجی از استقلال‌طلبی شدند. انگلیس نیز در همراهی با آمریکا در بمباران‌های ویتنام و لائوس به‌ شکل مخفیانه حضور داشت. این جنگ‌ها بیش از 4 میلیون کشته برجای گذاشت.

۴- جنگ در جنوب یمن 1963
انگلیس بندر عدن و از طریق آن دیگر مناطق جنوب یمن را برای پشتیبانی از مسیر مواصلاتی خود به مستعمراتش در آفریقا و آسیا تصرف کرد.

۵- جنگ فالکلند 1982 
جزایر فالکلند در آرژانتین، سال 1833 تحت سلطه بریتانیا درآمد. سال 1982 دولت آرژانتین طی یک عملیات نظامی موفق شد این جزایر را آزاد کند. این حمله به جنگی ده هفته‌ای منجر شد و طی آن ارتش انگلیس با اعزام ناوگان بزرگی موفق شد بار دیگر جزایر فالکلند را اشغال کند.

۶- جنگ اول خلیج فارس 1991
عراق سال 1990 با حمله به کویت این کشور را اشغال کرد. آمریکا در راس ائتلافی از 35 کشور به عراق حمله کرد. از 956 هزار سرباز حاضر در ائتلاف 700 هزار تن آمریکایی و 43 هزار تن دیگر انگلیسی بودند. انگلیس همچنین به‌طور جدی در برنامه نفت در برابر غذا مشارکت داشت.

۷- اشغال افغانستان 2001
حمله به برج‌های دوقلو تجارت‌ جهانی در نیویورک. آمریکا مدعی بود طالبان گروه القاعده را پناه داده و این گروه از خاک افغانستان در حال برنامه‌ریزی عملیات‌هایی برای کشتار غربی‌هاست. آمریکا در همان سال با همراهی گسترده انگلیس به افغانستان حمله کرده و آن را اشغال کرد. این جنگ بیش از 200 هزار کشته در برداشت.


۸- اشغال عراق 2003
اشغال عراق به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی چندان آسان نبود. آمریکا بار دیگر با همراهی بی‌بدیل انگلیس به این کشور حمله کرد. مشهور است که واشنگتن هیچ اقدام بزرگی در منطقه غرب آسیا را بدون مشورت و کسب همراهی لندن آغاز نمی‌کند. 
انگلیس پس از استقرار در عراق کنترل استان مهم بصره را که بیش از نیمی از تولید نفت این کشور را دراختیار داشت، به‌ دست گرفت.

۹- تجزیه سودان 2011
سودان سال 1956 از انگلیس استقلال گرفت. علی‌رغم شکست در بسیاری از این کشورها، لندن تلاش کرد همچنان به نفوذ خود در آنها ادامه داده و با اجرای سیاست‌هایی بار دیگر به افزایش بهره‌برداری خود از منابع این کشورها بپردازد.

۱۰- توطئه علیه سوریه 2011
با شکل‌گیری زمینه‌های بهار عربی در آخرین روزهای سال 2010 و سقوط حاکمان تونس، مصر و لیبی در سال 2011 تنش‌ها به سوریه نیز کشیده شد. انگلیس نیز به‌عنوان بخشی از بلوک غربی وارد قضایای سوریه شده و یکی از توطئه‌گران درگیری‌های خونین این کشور بود.

۱۱- توطئه و جنگ در اوکراین (2014 و 2022)
لندن سال 2014 با حمایت از اعتراضات خیابانی در اوکراین موفق شدند دولت قانونی این کشور را ساقط کند. در پی تسلط غرب‌گرایان اوکراین بر کی‌یف دولت روسیه نیز در واکنش به اقدام غرب، شبه‌ جزیره‌ کریمه را از خاک اوکراین جدا ساخته و به خاک خود ملحق ساخت.

۱۲- جنگ یمن 2015
یمن حوزه نفوذ سنتی انگلیس است. با به بن‌بست رسیدن ریاض و ابوظبی در این جنگ، واشنگتن و لندن به صورت مستقیم‌تری وارد جنگ شدند به‌ گونه‌ای که تاکنون چندین عضو از نیروهای ویژه ارتش انگلیس در این جنگ کشته شده‌اند.

نقل شده از کانال تلگرامی خبری فتح به نشانیnews_fath@ 

 

https://s6.uupload.ir/files/siyasi2_kii7.jpg

 

وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ

و كسانى كه ستم كرده‏ اند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت

 

#ملکه انگلیس

#جنگ های ملکه انگلیس

#ملکه انگلستان

#جنگ های ملکه انگلستان