در لیلة المبیت چه گذشت؟

22:08 1401/08/03 - یوری بویکا

در لیلة المبیت چه گذشت؟

﴿وَ مِنَ النّٰاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِ اللّٰهِ﴾

هنگامى كه پيغمبر (صلی الله علیه و آله) بواسطه انجمنى كه از قريش براى كشتن آن حضرت فراهم شد (و از هر قبيله كه در مكه بود يك تن را براى انجام اين كار برگزيدند كه همگان بطور دسته جمعى خونش را بريزند) مأمور شد از مكه به مدينه هجرت كند و نمی توانست در برابر آنها آشكارا از مكه بيرون رود، و خواست در پنهانى و بی خبری آنان خارج گردد، تا از شر آنها آسوده ماند.

منبع: الارشاد، شیخ مفید

طرح ریزی نقشه قتل پیغمبر (صلی الله علیه و آله) توسط شیطان انجام شد. به این صورت که در مجلس کفار قریش حاضر شد و پیشنهاد داد که از هر عشیره یک نفر برای قتل پیغمبر حاضر شود و این عده همگی با شمشیر بر محمد یورش برند و او را به قتل برسانند در این صورت قاتل او معلوم نمی شود و خون او از بین میرود. در این هنگام کفار قریش این پیشنهاد را پذیرفتند.

اما خداوند پیغمبر خود را از این تصمیم مطلع کرد و آیه ۳۰ شریفه سوره انفال را نازل فرمود:

﴿وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ ۚ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ﴾
(به خاطر بیاور) هنگامی را که کافران نقشه می‌کشیدند که تو را به زندان بیفکنند، یا به قتل برسانند، و یا (از مکه) خارج سازند؛ آنها چاره می‌اندیشیدند (و نقشه می‌کشیدند)، و خداوند هم تدبیر می‌کرد؛ و خدا بهترین چاره جویان و تدبیرکنندگان است!

منبع: اعلام الوری باعلام الهدی، شیخ طبرسی

پیامبر (تنها) به أميرالمؤمنين گزارش كار خود را داد (و جز او كسى را آگاه نكرد) و قرار بر این شد که امیرالمومنین (علیه السلام) بستر او بخوابد، بدانسان كه ندانند در بستر خوابيده و گمان كنند خود پيغمبر (صلی الله علیه و آله) است و مانند هر شب در جاى خود آرميده، پس أميرالمؤمنين عليه السلام در آن شب جان خود را براى خداى تعالى در كف نهاد، و آن را در راه پيروى او بفروخت، و در راه پيامبر گراميش از جان گذشت.

پس (از انجام آنچه گفته شد) آنها كه براى كشتن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) انجمن كرده بودند و همگى مسلح بودند سر رسيدند، و گرداگرد على عليه السلام پره زدند (و حلقه ‏وار او را احاطه كردند) و چشم براه سپيده دم دقيقه شمارى ميكردند تا هوا روشن شود، و آشكارا او را بكشند.

چون صبح شد و ناگهان بسوى او يورش بردند، على عليه السلام برخاسته به آنها حمله ‏ور شد، آنها كه (باور نداشتند آن مرد خفته على باشد، همين كه) او را ديدند پراكنده شده و بازگشتند، و انديشه شومشان درباره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقش بر آب شد.

و خداى سبحان در باره اين جريان، و از خود گذشتگى امير مؤمنان، اين آيه از قرآن را فرو فرستاد: «و از مردم كسى است كه ميفروشد جان خود را در پى خوشنودى خدا، و خدا است مهربان به بندگان» (سوره بقره آیه۲۰۷).

پس على عليه السلام بجاى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در بستر خوابيد، و براى اينكه او را نشناسند با جامه خود را پيچد، (بدانسان كه اگر كسى او را ميديد گمان نميكرد جز پيغمبر (صلی الله علیه و آله) باشد).

منبع: الارشاد، شیخ مفید

نقل شده از کانال تلگرامی مصباح به نشانی misbah110@

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ صَلواتکَ شَیْ‌ءٌ
وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ رَحْمَتِکَ شَیْ‌ءٌ
وَ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنَ الْبَرَکَاتِ شَیْ‌ءٌ 
وَ سَلِّمْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنَ السَّلامِ شَیْ‌ءٌ.

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از صلوات تو چیزی نماند

پروردگارا رحمت فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از رحمت تو چیزی نماند

پروردگارا برکت فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از برکات تو چیزی نماند

پروردگارا سلام فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از سلام تو چیزی نماند

#لیلة المبیت

#شب لیلة المبیت

#ربیع الاول

#امیرالمومنین