اعمال شب وروز عيد غدير

02:46 1402/04/16 - یوری بویکا

اعمال شب وروز عيد غدير


1- روزه كه كفاره شصت سال گناه است و در خبریست كه برابر است با روزه عمر دنیا و معادل است با صد حج و صد عمره،

2- غسل

3- زیارت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و سزاوار است كه انسان هر كجا باشد سعی كند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند.
و از برای آن جناب در این روز سه زیارت مخصوصه نقل شده كه یكی از آنها زیارت معروف به 'امین الله' است كه از نزدیك و دور خوانده می شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

4- بخواند تعویذی را كه سید در اقبال از حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت كرده.

5- دو ركعت نماز كند و به سجده رود و صد مرتبه شكر خدا كند پس سر از سجده بردارد و دعایی كه در مفاتیح الجنان آمده است را بخواند.
پس باز به سجده رود و صد مرتبه 'الحمدلله' و صد مرتبه 'شكراً لله' بگوید و روایت شده كه هر كه این عمل را بجا آورد ثواب كسی داشته باشد كه در روز عید غدیر نزد حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حاضر شده باشد و با آن حضرت بیعت كرده باشد بر ولایت.
و بهتر آنكه این نماز را نزدیك به زوال گذارد كه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در آن ساعت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در غدیر خم به امامت و خلافت برای مردم نصب فرمود و در ركعت اول سوره قدر و در دوم توحید بخواند.

6- غسل كند و دو ركعت نماز كند پیش از زوال، در هر ركعت حمد یك مرتبه و قل هو الله احد ده مرتبه و آیة الكرسی ده مرتبه و انا انزلناه ده مرتبه بخواند كه مقابل صد هزار حج و صد هزار عمره و باعث برآوردن خداوند كریم است حوائج دنیا و آخرت او را به آسانی و عافیت و مخفی نماند كه در اقبال در ذكر این نماز سوره قدر مقدم بر آیة الكرسی ذكر شده و علامه مجلسی در زادالمعاد متابعت اقبال نموده و قدر را مقدم داشته است و بهتر آنكه بعد از این نماز این دعا را بخواند 'ربنا اننا سمعنا منادیا.'

7- بخواند دعای ندبه را.

8- بخواند دعایی را كه سید بن طاووس از شیخ مفید نقل كرده است (متن كامل این دعا در مفاتیح الجنان آمده است) و اگر بتواند بخواند دعاهای مبسوطه را كه سید در اقبال روایت كرده.


9- چون مؤمنی را ملاقات كند این تهنیت را بگوید:

 

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذي جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكینَ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ.
ستایش خاص خدایی است كه قرار داد ما را از تمسك جویان به ولایت امیر مؤمنان و سایر امامان علیهم السلام.

 

 و نیز بخواند: 

 

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذي اَكْرَمَنا بِهذَا الْیَوْمِ وَجَعَلَنا مِنَ
الْمُوفینَ بِعَهْدِهِ اِلَیْنا وَمیثاقِهِ الَّذي واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلایَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَلَمْ یَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدینَ وَالْمُكَذِّبینَ بِیَوْمِ الدّینِ

سپاس خدایی را که با این روز بر ما کرامت فرمود و ما را از
وفاكنندگان به عهدی كه با ما كرده بود و پیمانی كه با ما بسته بود از ولایت سرپرستان امر دین او قرار داد و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منكران و تكذیب كنندگان روز جزا


10- صد مرتبه بگوید: 

 

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذي جَعَلَ كَمالَ دینِهِ وَتَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤ مِنینَ عَليِّ بْنِ اَبي طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ
ستایش خاص خدایی است كه قرار داد كمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب (علیه السلام)

 

و بدانكه در این روز شریف از برای پوشیدن جامه های نیكو و زینت كردن و بوی خوش استعمال كردن و شادی كردن و شاد كردن شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) و عفو از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مومنان و افطار دادن روزه داران و مصافحه با مومنین و رفتن به زیارت ایشان و تبسم كردن بر رویشان و هدایا فرستادن بر ایشان و شكر الهی به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولایت و بسیار فرستادن صلوات در عبادات و طاعات از برای هر یك فضیلتی عظیم است.

و یك درهم كه كسی در این روز به برادر مومن خود بدهد برابر است با صد هزار درهم در غیر این روز و طعام دادن به مومنی در این روز مثل طعام دادن به جمیع پیغمبران و صدیقان است.


و در خطبه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است در روز غدیر كه: هر كه افطار دهد مومن روزه دار را در شب وقت افطارش مثل آن است كه ده 'فئام' را افطار داده باشد شخصی برخاست عرض كرد یا امیرالمومنین 'فئام' چیست فرمود صد هزار پیغمبر و صدیق و شهید پس چگونه خواهد بود در كثرت فضیلت حال كسی كه جمعی از مومنین و مومنات را كفالت كند پس من ضامن او هستم بر خداوند تعالی امان او را از كفر و فقر ...

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی ارتباط با خدا به نشانی ertebat0bakhoda@

 

 

 

 

https://s8.uupload.ir/files/ghadir1_j5ro.jpg

 

اینفوگرافیک از تبیان TebyanOnline@

 

 

 

 

 

https://s8.uupload.ir/files/ghadir2_5wpk.jpg

 

 

اینفوگرافیک از رسالت Resalatplus@

 

امام رضا (علیه السلام):

تبلیغ عید غدیر خم واجب است. کسی که عید غدیر را گرامی بدارد، خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می بخشد و اگر از دنیا برود، در زمره‌ی شهداء خواهد بود. (اقبال الاعمال)

 

 

#غدیر

#عید غدیر

#آداب عید غدیر

#اعمال عید غدیر

#اعمال شب و روز غدیر

#ثواب روزه عید غدیر

#ثواب اطعام در روز غدیر

#ثواب انفاق در روز غدیر

#ثواب تبلیغ عید غدیر خم

 

 

اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر

خدایا بر محمد و آلش درود فرست و در فرج و عافیت و پیروزی ولیّت سرعت ببخش.