همان طور که از روز اول جنگ طوفان الاقصی نوشته بودیم که یکی از ضعف های بزرگ اسرائیل فقدان توان جنگ زمینی است و ارتش اسرائیل توان جنگ زمینی ندارد و وقوع جنگ زمینی و ورود اسرائیل به غزه یعنی خودکشی اسرائیل. اکنون این پیشبینی درست از آب در آمده است. همیشه معروف بوده که اسرائیل ارتش ندارد، نیروی هوایی دارد. اکنون روزنامه اسرائیلی معاریو در این زمینه گفتگویی مفصل از سرلشکر اسحاق باریک منتشر کرده است که انتشار این مصاحبه از سوی سرلشکر بازنشسته اسرائیلی مشخص میکند که نیروی زمینی اسرائیل در جنگ به وضع فضاحت باری شکست خورده است.
عنوان این مصاحبه این است:


"نسل روسای ستاد از باراک تا کوچاوی منابع ارتش را قطع کردند"


معاریو مینویسد:
"سرلشکر اسحاق باریک در مصاحبه با معاریو به جهان بینی اشتباه فرماندهان ارتش و اطلاعات در طول سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: رئیس ستاد کل ارتش فکر می کرد که نیازی به سرمایه گذاری زیادی برای نیروهای پیاده و زمینی نیست"


او همچنین میگوید:
"از زمان امضای قراردادهای صلح با کشورهای مصر و اردن، تصور غالب در میان روسای نهادهای امنیتی این بود که جنگ‌های مهم در تاریخ اسرائیل مانند جنگ کیپور، جنگ اول لبنان، دیگر در آینده اتفاق نخواهد افتاد و از همین جا تصمیمات استراتژیک اشتباه آنها گرفته شده است. پس از پیروزی‌های ما در جنگ‌های گذشته و امضای توافق‌نامه‌های صلح با برخی از کشورهای دشمن، نخبگان امنیتی با این فرض کار کردند که ما ارتشی قوی هستیم، دشمن ما منصرف شده است و آنها جرات حمله به ما را نخواهند داشت. به دنبال این ارزیابی، روسای ستاد، تقریباً یکی پس از دیگری، نیروی انسانی و همچنین پیاده نظام و تانک های ارتش اسرائیل را کاهش دادند. هدف آنها این بود که ارتش را کوچک، تکنولوژیک کنند. متأسفانه ارتش را به حدی کوچک کردیم که کنترل همزمان چندین میدان جنگ برای آن دشوار است. همه اینها در حالی است که دشمنان ما با سرعتی دیوانه کننده قوی تر می شوند"
او دقیقا میگوید که این جنگ منطقه ای است و ارتش اسرائیل برای چنین جنگی طراحی نشده و توان مقابله با نیروهای منطقه ای ایران را ندارد. او میگوید:
": «این نسل از روسای ستاد که از ایهود باراک شروع می‌شود و به آویو کوچاوی ختم می‌شود، تصمیم گرفتند که ارتش کوچک و فن‌آوری حفظ شود، تانک‌ها نقش خود را به پایان رسانده‌اند و عمدتاً باید بر نیروی هوایی تکیه کرد . . . اما ارتش اسرائیل و کشور را برای جنگ منطقه‌ای که در حال قوی‌تر شدن است آماده نکردند. تمام شاخه های ایران در اطرافمان قوی تر شدند، حزب الله، شبه نظامیان ایرانی در سوریه، عراق و یمن. اما ارش اسرائیل نه تنها آماده این شرایط نشد بلکه نیروی انسانی و پیاده نظام را نیز کاهش دادند.  تقریباً در هر چیزی که در ارتش اسرائیل به آن فکر می کنید یک حذفی کشف می کنید: مشکل عدم چشم انداز برای آینده، عدم یادگیری درس، عدم نظارت و کنترل، عدم مدیریت، تحقیقات غیر قابل اعتماد وفرهنگ دروغ است"
سخنان این سرلشکر بازنشسته ارتش اسرائیل نشان می دهد اسرائیل در جنگ به شکل وحشتناکی شکست خورده و ساختار نظامی اسرائیل شدیدا آسیب دیده است. او دقیقا میگوید که نیروهای ایران که اسرائیل را محاصره کرده اند آماده چنین جنگ منطقه ای بوده اند و تجربه کافی را دارند اما ارتش اسرائیل کاملا ناکارآمد است و در جنگ منطقه ای که نیروی هوایی به کار اسرائیل نخواهد آمد. 

 

 

 

نقل شده از کانال تحلیلی مازیار شکوری maziarshakouri@

 

 

#طوفان_الاقصی

#اسرائیل

#معاریو

#کیپور

#مصر

#اردن

#ایهود_باراک

#آویو_کوچاوی

#حزب_الله

 

 

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم