باز هم یمن!

22:59 1402/10/23 - یوری بویکا

باز هم یمن!

 

بامداد دیروز آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن حمله کردند؛ حملاتی که نخست وزیر انگلیس آن را محدود، و آمریکا آن را درحمایت از دریانوردی بین المللی و در پاسخ به حملات یمن به برخی کشتیها در دریای سرخ نامیده است. وقتی سخن از حملات محدود میشود در واقع میخواهند این پیام را مخابره کنند که اگر به این اقدام پاسخ ندهید و نیز حمله به کشتی ها را متوقف کنید، جنگ در همین حد کنترل میشود؛ شما به تردد کشتی ها کاری ندارید و ما هم به شما حمله ای نخواهیم کرد! حال آنکه یمن اساسا با دریانوردی بین المللی کاری ندارد و صرفا تجارت با اسرائیل را زیر ضربه برده است.

اما اسرائیل آنقدر برای آمریکا و انگلیس مهم است که دولت هایشان حاضرند اینگونه و علیرغم مخالفت های داخلی برای نجاتش انتحار کنند! این حملات اما بیش از آنکه نفعی برای غربی ها داشته باشد، از نگاه استراتژیک بازی در زمین مقاومت به حساب می آید. در واقع یمن توانست با با اقدامات شجاعانه خود، یک واقعیت شومِ پشت پرده را روی صحنه بیاورد و به افکار عمومی دنیا که این روزها در حمایت از فلسطین به پا خاسته اند بطور واضح نشان دهد پشتیبان اسرائیل دقیقا چه کسانی هستند و چگونه با یکی از حامیان اصلی مردم فلسطین که با اقداماتش هدفی جز توقف بمباران غزه نداشته به مقابله برخاسته اند.

اما آیا حمله به یمن شرایط را برای اسرائیل بهتر میکند و رزمندگان انصارالله را در تنبیه رژیم صهیونیستی متوقف مینماید، یا اوضاع از آنچه هست پیچیده تر میشود؟! به نظر نمی آید چنین حملاتی بتواند مانع از اقدامات انصارالله شده و تردد کشتی ها در دریای سرخ را به روال سابق برگرداند؛ یمنی ها قطعا به این اقداماتی که انگلیسی ها آن را محدود مینامند پاسخ خواهند داد، اما اقدام اصلی بیش از آنکه پاسخ مستقیم به آمریکا و انگلیس باشد، هنوز هم ممانعت از تردد کشتی ها به سوی اسرائیل و جلوگیری از تحقق اهداف حملات بامداد امروز است!

این حملات برای بازگرداندن دریانوردی به روال سابق است که یمن این اجازه را نخواهد داد ولو اینکه هر روز و هر شب شاهد بمباران در صنعا و حجه و صعده باشد! آمریکا و انگلیس پس از این حملات که ۱۲ نقطه در یمن را هدف قرار داده اند، منتظر واکنش یمنی ها می مانند تا ببینند از موضع خود مبنی بر بستن دریای سرخ بر کشتی هایی که از و به اسرائیل تردد میکنند کوتاه آمده اند یا خیر! نوع واکنش صنعا احتمالا فاز بعدی را تعیین میکند؛ مرحله ای که مشخص میکند حملات به یمن باید ادامه یابد یا نه؛ و این همانطور که گفته شد به امکان تجارت دریایی با اسرائیل بستگی دارد.

پر واضح است که یمن این اجازه را نخواهد داد. یعنی حتی اگر به ناوها و پایگاه های آمریکایی هم حمله نکند، کشتی های اسرائیلی و شناورهایی که به سوی فلسطین اشغالی میروند را خواهد زد. پس لازم است به این موضوع توجه شود که شکست آمریکا لزوما در انهدام ناوهایش نیست بلکه جلوگیری از تجارت دریایی اسرائیل است، هرچند یمنیها از حمله به ناوها و تجهیزات آمریکایی و انگلیسی هم دریغ نکرده و نمیکنند. شکست آمریکا و انگلیس عدم تحقق اهداف آنها است که بعید است اتفاق بیفتد.

همانگونه که در بالا هم اشاره شد این حملات ناخواسته بازی در زمین مقاومت است و ناکامی دشمن در رسیدن به اهدافش پس از حملات نظامی گسترده، او را در جایگاه پست تری نسبت به گذشته قرار میدهد. تصور کنید علیرغم یورش های گسترده به یمن آمریکا موفق به گشودن دریای سرخ نشود؛ دیگر آبرویی برایش میماند؟ لذا اینکه میگوییم عدم توقف حملات، آمریکا را وارد باتلاقهای عمیق تری میکند به این دلیل است.


عبدالرحیم انصاری

 

نقل شده از کانال تلگرامی نابودی اسرائیل حسب سوره اسراء به نشانی twovadeh@

 

 

 

 

 

https://imgurl.ir/uploads/f98083_yaman7.jpg

 

 

صدق الله العلی العظیم
تف تو صورت شیطان رجیم
آمریکا، اسرائیل و انگلیسِ لئیم

 

 

#یمن

#انصار_الله

#آمریکا_و_انگلیس

#تنگه_باب_المندب

#اسرائیل

#رژیم_صهیونیستی

#صنعا

#دریای_سرخ

 

 

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی جَمیعِ الاَنْبیاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ عَجِّل فَرَجَهُم