اسرائیل وارد جنگ شد اما نمی‌داند چگونه خارج شود 

 

تحلیلگر معروف آمریکایی با اشاره به گرفتارشدن اسرائیل در جنگ غزه تاکید کرد: اسرائیل باید قبل از ورود به جنگ برای خروج از آن فکر می‌کرد.
دیوید ایگناتیوس در تحلیلی که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده، نوشت: ضرب‌المثل عربی هشدار می‌دهد که شما باید «قبل از وارد شدن، به خارج شدن فکر کنید».


این تمثیل، به طرز دردناکی درباره ورود اسرائیل به جنگ غزه صدق می‌کند؛ جایی که استراتژی منسجمی برای خروج ندارد. اسرائیل خواهان شکست قاطع حماس است، اما با وجود گذشت سه ماه، دستیابی به هدف مذکور بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. حماس تونل‌های زیرزمینی را مانند یک شهر زیرزمینی در زیر غزه ایجاد کرده و گروگان‌های اسرائیلی را در آنجا نگهداری می‌کند.


جامعه بین‌المللی خواستار آتش‌بس برای نجات غیرنظامیان فلسطینی است. آنتونی بلینکن در سفر منطقه‌ای، از عربستان، امارات، اردن و مصر، وعده حمایت برای بازسازی غزه پس از جنگ دریافت می‌کند مشروط بر این که اسرائیل با تشکیل یک دولت فلسطینی موافقت کند.
راه خروج از بحران به وضوح مشخص شده است. با این وجود، بنیامین نتانیاهو تاکنون از ارائه تعهد لازم برای تشکیل کشور فلسطینی خودداری کرده است. بنابراین، بازی پایانی مهندسی‌شده توسط آمریکا متوقف شده است.


دولت بایدن در تلاش است تا از گسترده‌تر شدن دامنه جنگ غزه جلوگیری کند و این هم کار دشواری است. بایدن و شرکای اسرائیلی او بلافاصله پس از ۷ اکتبر از حمله به حزب‌الله لبنان صحبت کردند، اما موشک‌های حزب‌الله، شمال اسرائیل را به شهر‌های ارواح تخلیه‌شده تبدیل کرده است.
حزب‌الله به شلیک موشک به شمال اسرائیل ادامه می‌دهد. همچنین، انصارالله موشک‌هایی را به سوی کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک کرده‌اند که یک مسیر دریایی کلیدی جهانی را مختل کرده است.


مقام‌های آمریکایی هشدار دادند که اگر این حملات متوقف نشوند، اقدام نظامی علیه انصارالله انجام خواهند داد و اسرائیل در نهایت مجبور خواهد شد حزب‌الله را هدف قرار دهد. در انتهای آن راه تاریک، تقابلی است که ۴۵ سال است بین ایران انقلابی و دشمنان‌اش یعنی اسرائیل و آمریکا در حال شکل‌گیری است.
چگونه می‌توان بحران را پیش از بدتر شدن خنثی کرد؟ چگونه ایالات‌متحده و متحدان‌اش می‌توانند اسرائیلی‌ها را تشویق کنند تا راه را به سوی یک کشور فلسطینی باز کند؟
در حالی که دولت بایدن برای مهار پیامد‌های جنگ غزه تلاش می‌کند با همان تناقضی رو‌به‌رو می‌شود که برای نیم‌قرن، سیاست خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داده است:
ایالات‌متحده تنها قدرت خارجی است که می‌تواند منطقه را شکل دهد، اما نمی‌تواند راه‌حل‌هایی را به ویژه به متحد نزدیکی مانند اسرائیل تحمیل کند. آمریکا علی‌رغم همه ناکامی‌هایش، همچنان «کشور ضروری» در خاورمیانه است. اما اسیر حوادثی شده که نمی‌تواند آن را کنترل کند.

 

 

ایمان محمدی

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی نابودی اسرائیل حسب سوره اسراء به نشانی twovadeh@

 

 

#اسرائیل

#یمن

#آمریکا

#انصار_الله

#جنگ_غزه

#حماس

#آنتونی_بلینکن

#دیوید_ایگناتیوس

#حزب_الله

 

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ صَلَوَاتِکَ شَیْ‌ءٌ،

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از صلوات تو چیزی نماند

 

وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ رَحْمَتِکَ شَیْ‌ءٌ،

پروردگارا رحمت فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از رحمت تو چیزی نماند

 

وَ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ بَرَکَاتِکَ شَیْ‌ءٌ،

پروردگارا برکت فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از برکات تو چیزی نماند

 

وَ سَلِّمْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ سَلامِکَ شَیْ‌ء

پروردگارا سلام فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از سلام تو چیزی نماند