گزارش BBC از افزایش فشار متحدان ایران بر اسرائیل و آمریکا

 

«اگر ایران و متحدانش به دنبال این بودند که هزینه جنگ غزه را برای اسرائیل و متحدانش در غرب بالا ببرند، حملات اخیر بریتانیا و آمریکا به حوثی‌ها نشان می‌دهد که آنها در این مسیر موفق بوده‌اند».


وبسایت BBC فارسی ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: "جنگ غزه دیگر، تنها یک درگیری نظامی محدود به اسرائیل و فلسطینی‌ها نیست. نه تنها منافع غرب در عراق و سوریه به چالش کشیده شده، بلکه بعد از مدت‌ها پای بریتانیا نیز به حملات نظامی باز شده. این در حالی است که جلوگیری از گسترش جنگ، یکی از  اولویت‌های سیاست خارجی اروپایی و آمریکا بوده است.


ایران و متحدانش امیدوارند ناامنی در دریای سرخ و ادامه تنش به شرایطی بیانجامد که غرب ناچار شود جلوی ادامه حملات اسرائیل را در غزه بگیرد. این یکی از مهمترین کارت‌های ایران و متحدانش در «محور مقاومت» محسوب می‌شود.
دریای سرخ، اهمیتی خارق‌العاده برای اروپا و آمریکا دارد و در معادله هزینه-فایده این کشورها، ضررهای ناامنی جدی می‌تواند بر فواید پشتیبانی همه‌جانبه از اسرائیل بچربد.


برای رسیدن به چنین شرایطی، حوثی‌ها باید بتوانند در برابر قدرت نظامی آمریکا و بریتانیا مقاومت کنند. این مقاومت نه تنها شامل حفاظت از توانایی‌های نظامی است، بلکه باید به پیروزی‌های نظامی نیز دست پیدا کنند.
واقعیت این است که آن‌ها برای ضربه‌زدن به غرب، نیازی ندارند ارتش‌های آمریکا و بریتانیا را به کلی شکست بدهند. آن‌چه نیاز دارند، قانع کردن شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مبنی بر ناامن بودن مسیر دریای سرخ است.


حوثی‌ها تا کجا می‌توانند به حملات ادامه بدهند؟ آنها در آغاز جنگ داخلی یمن، شبه‌نظامیانی نه چندان پیچیده به نظر می‌رسیدند که توانایی خارق‌العاده‌ای برای اثرگذاری بر تحولات بین‌المللی ندارند.
وقتی عربستان با تشکیل ائتلافی نظامی تصمیم گرفت با حوثی‌ها برخورد کند، به این انتظار دامن زد که حیات این گروه به شماره افتاده. اما حوثی‌ها نه تنها موفق شدند مقاومت کنند، بلکه آرام آرام به یک نیروی نظامی جدی‌تر و مجهزتر تبدیل شدند؛ تا جایی که حالا دیگر شلیک موشک یا استفاده از پهپادهای پیشرفته، برای ناظران پرسش‌برانگیز نیست.


به همین دلیل، وقتی جنگ غزه آغاز شد، در لابه‌لای تحلیل‌ها در ارتباط با توانایی جمهوری اسلامی در دامن زدن به ناامنی و عقب‌راندن اسرائیل، حوثی‌ها به عنوان یک گزینه مهم مطرح بود.
این گروه، برخلاف دیگر گروه‌های شیعه که به عنوان «محور مقاومت» معرفی می‌شوند، بر بخش مهمی از سرزمینی که به آن تعلق دارند حکومت می‌کنند. آنها از مزیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردارند و بخش‌هایی بسیار مهم از دریای سرخ را در کنترل خود دارند.
چه رقبای منطقه‌ای ایران و چه کشورهای اروپایی و آمریکا، همواره انگشت اتهام را در ارتباط با پیشرفت تسلیحاتی و قدرت نظامی‌ حوثی‌ها، به سوی ایران دراز کردند.


این پیش‌زمینه موجب شده بود که حوثی‌ها، همچون برگ برنده‌ای برای جمهوری اسلامی به نظر برسند که در لحظه موعود می‌توانند با ناامن کردن دریای سرخ، بر معادلات بین‌المللی اثرات معنادار داشته باشند.
حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها نیز به اضطرابی گسترده در سطح نهادهای تجارت جهانی دامن زد و برخی گمانه‌زنی کردند که اگر ناامنی ادامه پیدا کند، قدرت‌های بزرگ چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه به جنگ غزه پایان بدهند.
به همین دلیل نیز آمریکا و متحدانش در این مدت تلاش کردند تا با پاسخ نظامی، جلوی شکل‌گیری چنین وضعیتی را بگیرند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف در دریای سرخ دست به اقدامی پرخطر زده‌اند.


اگر حملات حوثی‌ها متوقف شوند، و باقی گروه‌های وابسته به ایران در عراق و سوریه نتوانند دست به عملیات قابل توجهی بزنند، آنچه باقی می‌ماند یک پیروزی همه‌جانبه برای غرب و متحدانش خواهد بود.
اما اگر حوثی‌ها بتوانند به حملاتشان به شکلی معنادار ادامه بدهند و بحران کشتی‌رانی در دریای سرخ ابعادی جهانی پیدا کند، این ورق به شکلی دراماتیک به نفع ایران، حوثی‌ها، محور مقاومت و حماس تغییر خواهد کرد».
یک روز پس از انتشار این تحلیل در بی‌بی‌سی، مقاومت یمن این بار یک کشتی تجاری و کانتینر بر آمریکایی به نام EAGLE GIBRALTAR را هدف حمله قرار داد.

 

 

ایمان محمدی

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی نابودی اسرائیل حسب سوره اسراء به نشانی twovadeh@

 

 

#BBC

#گزارش BBC

#حوثی_ها

#یمن

#ایران

#آمریکا

#اسرائیل

#دریای_سرخ

#جنگ_غزه

#بریتانیا

 

 

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدائَهُم اَجمَعین