روزنامه فرانسوی می‌گوید: عملیات مقاومت یمن در دریای سرخ و خلیج عدن، روزانه تا ده‌میلیارد دلار به اقتصاد و تجارت کشورهای غربی زیان وارد می‌کند.
روزنامه لوموند نوشت: تنش نظامی میان کشورهای غربی و حوثی‌ها، از هم‌اکنون بر فعالیت‌های صنعتی اروپا به ویژه در بخش صنایع اتومبیل‌سازی تأثیر منفی گذاشته است.


چهار شرکت بزرگ کشتیرانی که روی هم ۵٣ درصد حمل‌ و نقل دریایی را انجام می‌دهند، عبور کشتی‌های خود را از تنگه باب‌المندب در ورودی دریای سرخ ممنوع کرده‌اند و در نتیجه مسیر خود از آسیا به اروپا را ۱۳ هزار کیلومتر و به مدت ۱۰ روز افزایش داده‌اند.


برای نمونه، «تسلا» تولید خودروهای برقی خود را در آلمان به دلیل کمبود قطعات تولیدشده در آسیا بین ٢۹ ژانویه تا ۱۱ فوریه به حال تعلیق درآورده و شرکت سوئدی «ولوُو» که صاحب آن شرکت چینی «جیلی» است، تولید خود را در بلژیک به مدت سه روز متوقف کرده است.


«جیلی» همانند شرکت سوئدی «ایکا» به مشتریان خود گفته که نمی‌تواند در زمان مقرر محصولات خود را تحویل دهد. این تأخیرها دیگر شرکت‌ها را که بخشی از زنجیره تولید به‌شمار می‌روند با مشکلات مشابه رو‌به‌رو کرده است.


به گفته فرماندهی ارتش آمریکا، از ۲۳ نوامبر تاکنون حوثی‌ها، ۲۷ حمله پهپادی و موشکی در دریای سرخ انجام داده‌اند. در نتیجه این حملات کشتی‌های تجاری عبور خود را از طریق کانال سوئز کاهش داده‌اند.


در وضعیت عادی،۱۲ درصد کشتی‌های تجاری از این طریق عازم اروپا می‌شوند. به این ترتیب، از این پس ۹٠ درصد کشتی‌ها از طریق کانال سوئز راهی اروپا نمی‌شوند. بحران دریای سرخ به کاهش تجارت جهانی و همچنین کاهش صادرات و واردات به ترتیب به میزان ٢ و ۳/۱ درصد میان آسیا و اروپا منجر شده است.


ونسان کلرک، رئیس شرکت حمل‌ و نقل دانمارکی، به فایننشال‌تایمز گفته که ادامه بحران، علاوه‌بر فشارهای تورمی و افزایش هزینه‌ها بر زندگی مصرف‌کنندگان در اروپا و آمریکا نیز اثر خواهد گذاشت.
براساس محاسبات شرکت بیمه «آلیانس» بحران جاری، روزانه تا ۱۰ میلیارد دلار بر هزینه‌های تجارت جهانی می‌افزاید.

 

 

ایمان محمدی

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی نابودی اسرائیل حسب سوره اسراء به نشانی twovadeh@

 

 

#دریای_سرخ

#روزنامه_لوموند

#یمن

#تسلا

#جیلی

#ارتش_آمریکا

#تنگه_باب_المندب

#کانال_سوئز

#فایننشال_تایمز

 

 

 

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی جَمیعِ الاَنْبیاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ عَجِّل فَرَجَهُم