پاکستان و ایران حملات موشکی به داخل خاک یکدیگر انجام داده اند. هر دو دولت معتقد هستند گروه های تروریستی را معارض خود را هدف قرار داده اند. در فضای مجازی ایران هم در دو روز گذشته صحبت از آمادگی پاکستان برای حمله به ایران به گوش می رسد که بازمیگردد به ذهن هیجانی برخی از هموطنان. پاکستان با هند درگیری مرزی و تمامیت ارضی دارد اما چندین دهه است جنگی میان پاکستان و هند رخ نداده است. بنابراین پاکستان بر سر چنین مسئله ای با ایران نخواهد جنگید. اما داستان را چگونه باید تحلیل کرد؟


ایران مقرهای گروه مسلح جیش العدل را در بلوچستان پاکستان که دولت پاکستان سیطره کاملی بر آن ندارد را هدف قرار داد. حملات بسیار سنگین بودند و برای ایران بسیار مهم و راهبردی. یک چنین حمله ای در شرایط کنونی در خاک پاکستان بی شک با هماهنگی های قبلی انجام شده است. سیاست بازی پشت پرده ها، در بسیاری اوقات هماهنگ کردن ها، فیلم بازی کردن ها و بده و بستان است. بی شک پاکستان هم از ایران انتظاراتی داشته است که می باید به آن می رسیده چرا که پاکستان نمی تواند به همه دنیا بگوید سیطره اش بر خاکش همانند عراق نیم بند است و از سوی دیگر مورد تمسخر هزاران گروه مسلح و نیم مسلح داخل پاکستان و از همه مهم تر مورد تمسخر هندی ها قرار خواهد گرفت. همچنین گروه جیش العدل یک گروه مذهبی با ایدئولوژی دیوبندی است که منشاء آن شبه قاره هند است و اکنون مدارس پاکستان مانند مدرسه حقانی سردمدار این تفکر تکفیری میباشند. این گروه ها مانند سپاه صحابه و مثلا نیروهای جماعت اسلامی و نیروهای مولوی عبدالعزیز غازی کم نیستند و بارها در داخل پاکستان برای دولت بحران ایجاد کرده اند. 

 

درگیری مسلحانه نیروهای مسجد سبز با ارتش پاکستان در زمان ارتشبد مشرف یک نمونه بارز بود. جیش العدل مورد حمایت بسیاری از این گروه ها و مدارس بوده است و حمله کوبنده ایران به جیش العدل میتوانست داخل پاکستان را بوسیله این گروه ها علیه دولت پاکستان شلوغ کند. بنابر این پاکستان برای ممانعت از بحران در داخل و سرشاخ نشدن با گروه های مسلح تکفیری احتیاج داشت به ظاهر نشان دهد در برابر ایران عکس العمل هایی نشان داده است.  در این بده بستان سیاسی پاکستان هم احتیاج به این دارد که یک جایی را در بلوچستان ایران که اتباع بلوچستان پاکستان ساکن هستند را هدف قرار دهد. پاکستان این کار را انجام داده است و مدعی شده است مقر گروه های مسلح تجزیه طلب بلوچ را هدف قرار داده است اما گروه های تجزیه طلب بلوچستان پاکستان اعلام کرده اند اتباع پاکستانی غیر نظامی در این حملات کشته شده اند. 

 

به هر حال سیر وقایع نشان از بده بستان های سیاسی پشت پرده دارد و به نظر می رسد ایران به آنچه میخواسته رسیده و در این مبادله سود چندبرابر برده است. بیانیه دولت پاکستان هم همین را نشان می دهد که بده بستانی از پیش در کار بوده است. بیانیه پاکستان و سخنان سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نه تنها معتدل بلکه بسیار دوستانه و برادرانه بوده است. به نظر می رسد ایران برای رسیدن به هدف راهبردی خود یک امتیاز هم به پاکستان داده است اما پاکستان نتوانسته است به خوبی از آن استفاده کند.

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی مازیار شکوری به نشانی maziarshakouri@

 

 

#پاکستان

#ایران

#هند

#جیش_العدل

#بلوچستان

#سیاست_بازی

#بده_بستان_سیاسی

 

 

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ صَلَوَاتِکَ شَیْ‌ءٌ،

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از صلوات تو چیزی نماند

 

وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ رَحْمَتِکَ شَیْ‌ءٌ،

پروردگارا رحمت فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از رحمت تو چیزی نماند

 

وَ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ بَرَکَاتِکَ شَیْ‌ءٌ،

پروردگارا برکت فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از برکات تو چیزی نماند

 

وَ سَلِّمْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْ سَلامِکَ شَیْ‌ء

پروردگارا سلام فرست بر محمد و آل محمد / تا اینکه از سلام تو چیزی نماند