ابو سعيد خدرى مى گويد: پيامبر خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود:

 

- آگاه باشيد كه ماه رجب ماه ساكت خداست، و آن ماه بزرگى است، و از آن روى «اصمّ» ناميده شده است كه هيچ يك از ماهها نزد خداوند در حرمت و فضيلت به آن نمى رسد، و مردم جاهليت نيز آن را در دوران خود بزرگ مى شمردند، و هنگامى كه اسلام آمد، تنها بر عظمت و فضيلت آن افزود. آگاه باشيد كه رجب ماه خدا، و شعبان ماه من، و رمضان ماه امّت من است.

 

- بدانيد كه هر كس يك روز از رجب را از روى ايمان و براى خشنودى خدا روزه بگيرد، در خور بزرگ ترين خشنودى خدا خواهد شد، و روزۀ او در آن روز خشم خدا را خاموش خواهد كرد، و درى از درهاى دوزخ را به روى او خواهد بست، و اگر زمين را پر از طلا كنند و به او بدهند بالاتر از روزۀ آن روز نيست، و جز با اين حسنات با هيچ چيزى از دنيا پاداش او كامل نمى شود، به شرط آنكه روزه را فقط براى خدا انجام داده باشد، و چون شام كند ده دعاى مستجاب خواهد داشت. اگر چيزى از دنيا را بخواهد، خداوند يا آن را به او عطا مى كند و يا بهتر از آن را كه بالاترين خواستۀ اوليا و دوستان و برگزيدگان خداست براى او ذخيره مى سازد.

- و هر كس دو روز از رجب را روزه بگيرد، هيچ كس از اهل آسمان و زمين نمى تواند كرامتى را كه او نزد خدا دارد وصف كند، و براى او پاداشى نوشته مى شود مانند پاداش ده نفر از راستگويانى كه در دوران عمر خود-هر چند طولانى باشد-يك دروغ هم نگفته اند، و در قيامت مانند آن ده نفر شفاعت مى كند، و در زمرۀ آنان محشور مى شود، تا آنكه وارد بهشت مى گردد و از رفقاى آنان به شمار مى آيد.

 

- هر كس سه روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند ميان او و آتش دوزخ، خندق يا ديوارى قرار مى دهد كه طول آن به اندازۀ فاصلۀ هفتاد سال راه است، و هنگام افطار خداوند به او مى گويد: حق تو بر من واجب شد، و محبت و دوستى من بر تو لازم گشت. اى فرشتگان من، من شما را گواه مى گيرم كه گناهان قديم و جديدش را بخشيدم.

- و هر كس چهار روز از رجب را روزه بگيرد، از تمام بلاها از قبيل ديوانگى و خوره و پيسى و فتنۀ دجّال در امان خواهد بود، و از عذاب قبر ايمان مى گردد، و براى او پاداشى مانند پاداش خردمندان توبه كار بازگشت كننده نوشته مى شود، و نامۀ عملش را در زمرۀ نخستين عبادت كنندگان به دست راستش مى دهند.

- و هر كس پنج روز از رجب را روزه بگيرد، بر عهدۀ خداست كه روز قيامت او را خشنود سازد، و روز رستاخيز در حالى مبعوث مى شود كه چهره اش مانند ماه شب چهارده مى درخشد، و به شمار توده هاى شن براى او حسنه نوشته مى شود، و بى حساب او را به بهشت در مى آورند و به او مى گويند: هر چه مى خواهى از خدا درخواست كن.

- و هر كس شش روز از رجب را روزه بگيرد، از قبر خود بر مى خيزد در حالى كه نور چهره اش درخشان تر از نور خورشيد است، و علاوه بر اين نورى به او عطا مى شود كه از روشنى آن اهل محشر بهره مى برند، و روز قيامت در زمرۀ كسانى كه از عذاب ايمنند محشور مى گردد، تا آنكه بى حساب از صراط مى گذرد، و از نارضايتى پدر و مادر و قطع رحم مصون مى ماند.

- و هر كس هفت روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند در برابر روزۀ هر روز، درى از درهاى هفت گانۀ دوزخ را به روى او مى بندد و بدنش را بر آتش دوزخ حرام مى گرداند.

- و هر كس هشت روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند در برابر روزۀ هر روز، درى از درهاى هشت گانۀ بهشت را به روى او مى گشايد و به او مى گويد: از هر درى از درهاى آن مى خواهى وارد شو.


- و هر كس نه روز از رجب را روزه بگيرد، از قبر خود در حالى بيرون مى آيد كه زبانش به ذكر «لا اله الاّ اللّٰه» گوياست، و هيچ چيز مانع ورود او به بهشت نيست و با چهره اى نورانى از قبر خود بيرون مى آيد، و چنان نور چهره اش، اهل محشر را فرا مى گيرد كه مى گويند: اين پيامبرى برگزيده است. و كمترين پاداشى كه به او داده مى شود اين است كه بى حساب وارد بهشت مى شود


- و هر كس ده روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند دو بال سبز آراسته به مرواريد و ياقوت به او عطا مى كند كه با آن دو بال مانند برق جهنده بر صراط مى گذرد و وراد بهشت مى شود، و خداوند گناهان او را به حسنات تبديل مى كند، و نامش در زمرۀ مقرّبانى كه براى خدا به عدالت بر مى خيزند ثبت مى گردد، و چنان است كه گويى صد سال با شكيبايى و استقامت و براى خشنودى خدا، خدا را عبادت كرده است.


- و هر كس يازده روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت هيچ بنده اى بيشتر از او از خدا پاداش نخواهد گرفت، مگر كسى كه مانند او روزه بگيرد يا بر روزه هاى خود بيفزايد.

- و هر كس دوازده روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت دو حلّۀ سبز رنگ از ديباى نازك و ضخيم به او مى پوشانند و او را بدان مى آرايند. آن حلّه ها به گونه اى است كه اگر يكى از آنها را در دنيا بياويزند ميان مشرق و مغرب را روشن مى كند، و دنيا از مشك خوشبوتر مى شود.

 


ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه انصاری ؛ ج 1 , ص 117

 

 

 

 

 

 

 

https://imgurl.ir/uploads/q14835_rajab1.jpg

 

 

 

نقل شده از کانال ایتای شفا و حاجت به نشانی shefavahajat@

 

 

#رجب

#ماه_رجب

#اعمال_ماه_رجب

#روزه_رجب

#ثواب_روزه_ماه_رجب

#فضیلت_روزه_ماه_رجب

#ابوسعید_خدری

#کانال_شفا_و_حاجت_ایتا

 

 

 

 

اَللهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

خداوندا به مقدار علمِ بی پایانت بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازی که در او قرار داده شده، صلوات و درود بفرست