جنگ اوکراین و سرگردانی اروپا..!

02:39 1402/12/09 - یوری بویکا

جنگ اوکراین و سرگردانی اروپا..!

 

جنگ روسیه و اوکراین هفتصد و سی و یکمین روز خودش را هم دید و علیرغم ورود به سال سوم هنوز هیچ چشم اندازی برای پایانش وجود ندارد. زلنسکی در حالی میگوید میخواهیم پوتین را بطور کامل شکست دهیم که از یک طرف به دلیل کمبود منابع، کاسه گدایی به دست گرفته، و از طرف دیگر روسیه هر روز پیشرفت های بیشتری را به نام خود ثبت میکند!

به غیر از آمریکا، اروپا متحد دیگری است که رئیس جمهور اوکراین روی کمکش حساب باز کرده است؛ همان اروپایی که البته پس از جنگ اوکراین و محرومیت از منابع هیدروکربوریِ ارزان روسیه، حالا در حوزه های مختلفی، از جمله صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه شده و کمبودهای زیادی احساس میکند.

 

یکی از بزرگترین نگرانی های کشورهای اروپایی تامین مواد لازم برای صنعت اسلحه سازی است. صنعتی که پیش بینی میکنند با این وضعیت اگر پیش برود و روسیه بخواهد به اروپا نیز حمله کند، با نارسایی مواجه خواهد شد. حمله احتمالی روسیه به ناتو و کشورهای اروپاییِ عضو آن، البته چیزی است که استراتژیست های غربی پیش بینی کرده اند و امکان آن پس از شکست اوکراین را دور از ذهن ندانسته اند.

اروپا اکنون بر سر دو راهی قرار دارد؛ باید تصمیم بگیرد در این شرایط سخت اولویت را به انباشت تسلیحات در انبارهای خود برای مقابله با حمله احتمالی روسیه اختصاص دهد، یا اینکه با تقویت اوکراین روسیه را در آنجا زمینگیر کند. تجربه ۷۳۱ روز جنگ علیرغم تمام کمک های اروپا و آمریکا به ارتش زلنسکی نشان میدهد این کشور در مهار روسیه موفقیت چندانی نداشته است؛ حال آنکه گفته میشود روسیه نیز با تمام ظرفیت خود وارد این کارزار نشده و بخش اصلی توان خود را برای تقابل احتمالیِ مستقیم با ناتو کنار گذاشته است.

 

اروپا اکنون مانده چه کاری انجام دهد. با تمام توان اوکراین را تقویت کند که تا آخرین سرباز برایشان بجنگد و سپر بلای آنها شود، یا اینکه بجای کمک به کیِف خودش را تقویت، ارتشش را تجهیز و انبارهایش را پر کند؟ از سوی دیگر اگر اوکراین تقویت نشود، سریع تر شکست میخورد و فاصله جنگی که استراتژیست های غربی پیش بینی کرده اند به اروپا کمتر و کمتر میشود!

از این رو حسابی سر در گم هستند و در جلسه اخیر سران گروه ۷ نیز علیرغم وعده های شفاهی گفته میشود که بیانیه مکتوبی مبنی بر کمک صادر نشده است. همچنین اخیرا برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان پیمانی نظامی با اوکراین امضا کرده اند که بر خلاف بسیاری از پیمانهای نظامی که شامل کمکهای نظامی و لجستیکی در جبهه ها نیز میشود، بیشتر بر کمک های مالی تاکید دارد!


عبدالرحیم انصاری

 

 

نقل شده از کانال تلگرامی نابودی اسرائیل حسب سوره اسراء به نشانی twovadeh@

 

 

 

#جنگ_اوکراین

#اروپا

#زلنسکی

#پوتین

#گروه 7

#روسیه

#آمریکا

#عبدالرحیم_انصاری

#کانال_نابودی_اسرائیل_حسب_سوره_اسراء

 

 

 

 

اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر

خدایا بر محمد و آلش درود فرست و در فرج و عافیت و پیروزی ولیّت سرعت ببخش.