ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

ورلد بوک وبلاگی با مطالب جالب و کاربردی برای زندگی بهتر

امام علی(ع) : آدم عاقل کسی است که حتی یک نَفَس از عُمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی دهد.هر روزی که بگذرد قسمتی از وجود تو را با خود میبرد

متخصصان بهداشت معتقدند خوردن حداکثر ۴۰۰-۵۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته برای افراد سالم بی خطر است.

به گزارش اسپوتنیک، برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند که از گوشت قرمز استفاده نکنید. 

به گفته برژنیا ، گوشت گاو و گوسفند به عنوان گوشت قرمز شناخته می‌شود. در این محصولات مواد مفید زیادی وجود دارد. گوشت قرمز به ویژه آهن، سلنیوم، ویتامین B و اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری هستند که برای حمایت از سیستم ایمنی، عصبی مرکزی و عضلانی مورد نیاز است.

به عنوان مثال، مصرف روزانه آهن در یک تکه کوچک گوشت قرمز یافت می شود. برای به دست آوردن این این مقدار آهن با غذاهای گیاهی، باید سه کیلوگرم سیب با پوست سبز یا یک کیلوگرم فرنی گندم سیاه بخورید.

گفتنی است، سویا یکی از جایگزین های گیاهی عالی برای گوشت محسوب می شود. تنها یک فنجان سویای پخته شده می تواند ۲۹ گرم پروتئین را تامین کند. 

بادمجان طعم گوشتی غنی دارد، همانند گوشت پرحجم است. همچنین بسیار سیر کننده است؛ که همان وجه شبه بین بادمجان و گوشت است و مقدار زیادی پتاسیم، فیبر رژیمی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین دارد. در صورت بروز آکنه در پوست، باید با یک متخصص غدد داخلی مشورت کنید. این آکنه ها و جوش ها می توانند نتیجه کمبود آهن و عدم تعادل در هورمون های استروئیدی باشند.

چربی احشایی نیز در صورت خوردن گوشت زیاد به وجود می آید. چربی احشایی در ناحیه شکمی و کنار ارگان های حیاتی مانند کبد، لوزالمعده و روده انباشته می شود. به علت این چربی ممکن است فرد به بیماری های دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی عروقی و غیره مبتلا شود.

انباشتگی این چربی بیشتر به علت مصرف بیش از اندازه چربی های اشباع شده است که در پنیر، گوشت قرمز و برخی فرآورده های لبنی وجود دارد. بنابراین نباید در خوردن پنیر و گوشت قرمز و لبنیات چرب افراط کرد.

به گفته این متخصص بهداشت خوردن حداکثر ۴۰۰-۵۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته برای افراد سالم بی خطر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

یک متخصص غدد و متابولیسم گفت: بیماری آدیسون در تمام گروه‌های سنی رخ می‌دهد و هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمد پژوهی، متخصص غدد و متابولیسم اظهار کرد: بیماری آدیسون، نارسایی غدد فوق کلیوی است که با ایجاد اختلال در روند و کارکرد این غده، دو هورمون کورتیزول و آلدوسترون به میزان لازم ترشح نمی‌شوند.

او افزود: ترشح این هورمون در بدن برای ثابت نگه داشتن متابولیسم و سوخت و ساز بدن همچنین علائم حیاتی ضروری است. درصورت کاهش بیش از حد تولید و ترشح این دو هورمون، شانس زنده ماندن فرد بسیار کم خواهد بود.

این متخصص غدد ادامه داد: افراد به محض اطلاع از علائم این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند. بیماری آدیسون در تمام گروه‌های سنی رخ می‌دهد و هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او درباره علائم این بیماری بیان کرد:کاهش وزن، اشتها و کاهش قند خون، درد‌های عضلانی و علائم گوارشی از جمله علائم ابتلا به این بیماری است. باید توجه داشت که این علائم به مرور و به آرامی بروز می‌کنند.

این متخصص غدد و متابولیسم گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی از قبیل سل و بیماری‌های خود ایمنی، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

پژوهی تصریح کرد: این بیماری با برخی علائم بالینی مانند وجود رنگ‌های دانه‌های قهوه‌ای داخل دهان و بین لثه و لب قابل تشخیص است.

او تاکید کرد: البته بهترین راه تشخیص، انجام آزمایش خون است. در این روش میزان هورمون کورتیزول خون اندازه‌گیری شده و در صورتی که جواب آزمایش بیانگر عدد ۱۰ باشد، فرد مشکوک به ابتلاست.

این متخصص غدد و متابولیسم گفت: برای پیشگیری از این بیماری راه قطعی وجود ندارد اما می‌توان در صورت مشاهده علائم و ابتلا به بیماری‌های عفونی تا حدی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

او یادآوری کرد: افراد مبتلا به این بیماری در صورت اقدام به هر نوع عمل جراحی باید ابتلای خود به این عارضه را به پزشک معالج اطلاع دهند، زیرا شرایطی که فرد دچار استرس می‌شود، لازم است تا دوز مصرفی دارو‌های مربوطه افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

علائم فقر آهن در کودکان

23:19 1400/05/31 - یوری بویکا

یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: کم‌خونی فقر آهن اگر به موقع تشخیص داده نشود، عوارض جبران ناپذیری برای کودکان خواهد داشت.

فرشته کرباسیان متخصص کودکان و نوزادان اظهار کرد: فقر آهن شایعترین مشکل تغذیه‌ای در جهان است. طبق آمار ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت جهان از آن رنج می‌برند که بیشتر این افراد در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند.

او افزود: یک نوزاد در بدو تولد از نیم گرم ذخیره‌ آهن برخوردار است در حالی که در یک فرد بزرگسال این میزان در حدود ۵ گرم است. به همین منظور روزانه ۰.۸ میلی گرم در ۱۵ سال اول زندگی باید جذب آهن صورت گیرد. در صورتی که میزان جذب روزانه در حدود یک میلی گرم باشد از بالانس منفی آهن که به علت از دست رفتن آهن است در کودکان جلوگیری می‌شود.

کرباسیان گفت: با توجه به اینکه ۱۰ درصد از آهن موجود در رژیم غذایی جذب می‌شود و مصرف روزانه ۸ تا ۱۰ میلی گرم آهن برای نرمال نگه داشتن سطح آهن ضروری است، بنابراین از ماه ششم زندگی مصرف آهن به صورت مکمل‌های استاندارد در کلیه‌ شیرخواران ضروری خواهد بود و شیرخواران در محدوده سنی ۹ تا ۱۲ ماهگی باید از نظر وجود کم‌خونی فقر آهن، غربالگری شوند.

این متخصص کودکان و نوزادان بیان کرد: اکثر کودکان مبتلا به کم‌خونی فقر آهن بی علامت هستند و ممکن است هنگام چکاپ توسط پزشک تشخیص داده شود. میزان هموگلوبین نرمال برای هر سن، جنس و نژاد مشخص است.

او در خصوص علائم فقر آهن در نوزادان افزود: بیشترین علامتی که در زمان وجود کم‌خونی فقر آهن جلب توجه می‌کند، رنگ پریدگی است که معمولا در میزان هموگلوبین کمتر از ۷ تا ۸ مشخص می‌شود. رنگ پریدگی‌ معمولا در کف دست و‌ بستر ناخن‌ها دیده می‌شود.

کرباسیان گفت: خستگی، نفس تنگی در زمان فعالیت، عدم تحمل نسبت به سرما و کاهش دقت در فعالیت‌های فکری از نشانه‌های دیگر کم‌خونی فقر آهن است. با توجه به اینکه میزان افت هموگلوبین تدریجی است، معمولا والدین کمتر متوجه آن در طول زمان می‌شوند و در بسیاری از موارد دوستان و آشنایان که با فاصله کودکان را ملاقات می‌کنند، این رنگ پریدی را به والدین گوشزد می‌کنند.

این متخصص کودکان و نوزادان تصریح کرد: در صورت عدم تشخیص و درمان کم‌خونی فقر آهن اختلالات شناختی برگشت ناپذیر در کودکان به صورت دیر رس ایجاد می‌شود.

او با اشاره به اینکه برخی مواد غذایی سرشار از آهن هستند، گفت: گوشت سفید و قرمز، جگر، تخم مرغ از جمله منابع حیوانی هستند که آهن آنها راحت‌تر و به میزان بیشتری در دستگاه گوارش جذب خون می‌شود، همچنین منابع گیاهی مانند اسفناج، عدس، پسته، توت خشک، برگه زرد آلو و خرما برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی کمک کننده خواهد بود.

کرباسیان افزود: برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی مصرف این نوع غذا‌ها به همراه مقداری گوشت، مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند فلفل دلمه ای، آب لیمو یا سایر مرکبات، سبزیجاتی مانند جعفری تازه به همراه غذا و نهایتا پرهیز از مصرف چای تا یک ساعت بعد از غذا توصیه می‌شود.

این متخصص کودکان گفت: چای به عنوان یک عامل مهم مهار کننده برای جذب آهن است.

او در خصوص راه های تشخیص این بیماری گفت: انجام آزمایش شمارش سلول‌های خونی و CBC برای تشخیص کم خونی فقر آهن بسیار کمک کننده است که توسط پزشک توصیه می‌شود؛ پس از تفسیر این آزمایش، درمان مناسب با مکمل‌های آهن و پیگیری تا زمان اصلاح کم خونی انجام می‌شود.

این متخصص کودکان و نوزادان تصریح کرد: بسیاری از والدین از ترس سیاه شدن دندان‌های شیرخواران و کودکان از دادن مکمل آهن به فرزند خود خودداری می‌کنند که این نکته باعث صدمات جبران ناپذیری به کودک می‌شود.

او با بیان اینکه کمبود آهن در بدن کودکان در میزان ضریب هوشی آنها موثر است، گفت: ممکن است پزشک برای شیرخوارانی که زود به دنیا آمده اند، بر حسب شرایط شیرخوار، زودتر از ۶ ماهگی مکمل آهن تجویز کند و گاهی تا پایان دو سالگی مصرف مکمل آهن به صورت روزانه ادامه خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بدترین مواد غذایی برای کلیه ها

23:13 1400/05/31 - یوری بویکا

متخصصان تاکید دارند برخی مواد غذایی می‌تواند به سلامت کلیه‌ها آسیب وارد کند.

به گزارش مای اینفو، کلیه‌ها یکی از اندامهای حیاتی و مهم بدن هستند که وظیفه تصفیه خون و تولید ادرار را برعهده دارند. مواد زائد بدن از جمله عوامل بیماری زا به کمک کلیه‌ها از بدن دفع می‌شوند و همین موضوع به حفظ سلامت آن ها کمک می‌کند.

با این حال، بسیاری از مردم نسبت به سلامت کلیه‌های خود کم اهمیت هستند. کمتر کسی می‌داند که غذا‌هایی که ما می‌خوریم به طور مستقیم می‌تواند بر سلامت این اندام تاثیر گذار باشد. در این مطلب به مواد غذایی مضر برای کلیه‌ها می‌پردازیم:

۱- گوشت قرمز و مواد غذایی حاوی پروتئین بالا

پروتئین برای سلامت بدن بسیار ضروری است. با این حال، زیاده روی در مصرف پروتئین می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند. در حقیقت بدن جایی برای ذخیره پروتئین زیاد ندارد و در این حالت به کلیه‌ها برای دفع آن فشار وارد می‌کند. میزان کم پروتئین را بدن به راحتی پردازش می‌کند، اما میزان بالای آن می‌تواند منجر به اختلال در کار کلیه‌ها شود. همچنین گوشت قرمز باعث تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن شده که همین امر می‌تواند منجر به بروز سنگ کلیه شود.

۲- نمک

زیاده روی در مصرف نمک باعث ذخیره بیشتر آب در بدن به منظور رقیق کردن غذا می‌شود. این موضوع توازن سدیم – پتاسیم در کلیه‌ها را برهم می‌زند. همچنین نمک می‌تواند منجر به دفع کلسیم بیشتر از ادرار شده و و با افزایش فشار خون بالا به کلیه‌ها آسیب وارد کند.

۳- کافئین

تحقیقات متعدد فواید مصرف میزان کم قهوه را تائید کرده است، اما زیاده روی در مصرف قهوه و هر ماده غذایی حاوی کافئین می‌تواند برای بدن مضر باشد. کافئین می‌تواند منجر به دفع بیشتر کلسیم از طریق کلیه‌ها شده و خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

۴- شیرین کننده‌های مصنوعی

امروزه بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده و شیرینی که مصرف می‌کنید مانند نوشابه‌های بدون قند و مواد غذایی رژیمی، حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. با این حال، یکی از مواد موجود در شیرین کننده‌های مصنوعی "آسپارتام" است که می‌تواند باعث اختلال در کارکرد کلیه‌ها شود.

از دیگر مواد غذایی مضر برای کلیه‌ها می‌توان به غذا‌های دریایی مانند صدف اشاره کرد. این مواد غذایی حاوی دوموئیک اسید هستند که باعث آسیب به مغز می‌شود. میزان زیاد این اسید باعث مسمومیت کلیه‌ها و بروز سنگ کلیه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

متن زیارت عاشورا + ترجمه و صوت

23:06 1400/05/31 - یوری بویکا

زیارت عاشورا به همراه متن کامل و فایل صوتی در این گزارش آماده دریافت است.

زیارت عاشورا در مدح امام حسین (علیه السلام) است که از محمد بن علی نقل شده است. در روایات شیعه، ثواب بسیاری برای خواندن این زیارت ذکر شده است و از مسلمانان خواسته شده که در خواندن این دعا عجله کنند و از آن غافل نشوند. معتبرترین سند زیارت عاشورا از ابن قمی نقل شده است که در کتاب کامل الزیارات نیز آمده است. هم اکنون می توانید فایل صوتی زیارت عاشورا را دریافت کنید.

زیارت عاشورا با صدای استاد فرهمند

زیارت عاشورا با صدای حاج مهدی سماواتی

زیارت عاشورا با صدای محمود کریمی

زیارت عاشورا با صدای حاج میثم مطیعی

بسم الله الرحمن الرحیم 

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَهَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ

سلام بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش سلام بر تو اى فرزند امیر مؤ منان و فرزند آقاى اوصیاء

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ

سلام بر تو اى فرزند فاطمه بانوى زنان جهانیان سلام بر تو اى که خدا خونخواهیش کند و فرزند چنین کسى و اى کشته اى که انتقام کشته گانت نگرفتى

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّى جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ

سلام بر تو و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت ، بر شما همگى از جانب من سلام خدا باد همیشه تا من برجایم و برجا است شب و روز

یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِ

اى ابا عبداللّه براستى بزرگ شد سوگوارى تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام

و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِى السَّمواتِ عَلى جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ

و گران و عظیم گشت مصیبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها پس خدا لعنت کند مردمى را که ریختند شالوده ستم و بیدادگرى را بر شما خاندان

وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ و َاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها

و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود

و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ

و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنانکه تهیه اسباب کردند براى کشندگان شما تا آنها توانستند با شما بجنگند

بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم

بیزارى جویم بسوى خدا و بسوى شما از ایشان و از پیروان و دنبال روندگانشان و دوستانشان

یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ

اى اباعبداللّه من تسلیمم و در صلحم با کسى که با شما در صلح است و در جنگم با هر کس که با شما در جنگ است تا روز قیامت

وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنى اُمَیَّهَ قاطِبَهً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَهَ

و خدا لعنت کند خاندان زیاد و خاندان مروان را و خدا لعنت کند بنى امیه را همگى و خدا لعنت کند فرزند مرجانه (ابن زیاد) را

وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شِمْراً وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ

خدا لعنت کند عمر بن سعد را و خدا لعنت کند شمر را و خدا لعنت کند مردمى را که اسبها را زین کردند و دهنه زدند و به راه افتادند براى پیکار با تو

بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى لَقَدْ عَظُمَ مُصابى بِکَ فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَکْرَمَ مَقامَکَ

پدر و مادرم بفدایت که براستى بزرگ شد مصیبت تو بر من پس مى خواهم از آن خدائى که گرامى داشت مقام تو را

وَ اَکْرَمَنى بِکَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ

و گرامى داشت مرا بخاطر تو که روزیم گرداند خونخواهى تو را در رکاب آن امام یارى شده از خاندان محمد صلى اللّه علیه و آله

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَهِ

خدایا قرار ده مرا نزد خودت آبرومند بوسیله حسین علیه السلام در دنیا و آخرت

یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ وَ اِلى امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلى فاطِمَهَ وَ اِلَى الْحَسَنِ

اى اباعبداللّه من تقرب جویم به درگاه خدا و پیشگاه رسولش و امیرالمؤ منین و فاطمه و حسن

وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَ بِالْبَراَّئَهِ [مِمَّنْ قاتَلَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَهِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَیْکُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ] مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ وَ بَنى عَلَیْهِ بُنْیانَهُ وَ جَرى فى ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَیْکُمْ وَ على اَشْیاعِکُمْ

و شما بوسیله دوستى تو و بوسیله بیزارى از کسى که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آرد و به بیزارى جستن از آسى آه شالوده ستم و ظلم بر شما را ریخت و بیزارى جویم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ریزى کرد شالوده این کار را و پایه گذارى کرد بر آن بنیانش را و دنبال کرد ستم و ظلمش را بر شما و بر پیروان شما

بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ وَ مُوالاهِ وَلِیِّکُمْ

بیزارى جویم بدرگاه خدا و به پیشگاه شما از ایشان و تقرب جویم بسوى خدا سپس بشما بوسیله دوستیتان و دوستى دوستان شما

ادامه زیارت عاشورا در لینک زیر ادامه مطلب

وقایع روز سیزدهم ماه محرم سال 61

20:01 1400/05/31 - یوری بویکا

وقایع روز سیزدهم ماه محرم الحرام:
 
1. اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد
پس از آنکه اسرا و سرهای مقدس شهدا را در کوفه گردانیدند،
ابن زیاد در کاخ خود نشست و دستور داد سر مطهر امام حسین علیه السلام را در برابرش گذاشتند.
آنگاه زنان وکودکان آن حضرت را به همراه امام سجاد علیه السلام در حالی که به طناب بسته بودند، وارد مجلس نموده ،
در برابر تخت آن ملعون ایستاده نگاه داشتند. در این حال درباریان آن ملعون به تماشا ایستاده بودند.

(وقایع الایام:تتمه محرم،ص256.)
 

2. اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه
پس از مجلس شوم ابن زیاد،
اهل بیت علیهم السلام را با غل و زنجیر وارد زندان کوفه نمودند.

(وقایع الایام:تتمه محرم،ص263.)
 

3. خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام
ابن زیاد به مدینه و شام نامه نوشت و خبر شهادت امام حسین علیه السلام را منتشر ساخت.
(وقایع الایام:تتمه محرم،ص263.)
 

4.شهادت عبدالله بن عفیف
عبدالله بن عفیف ازدی بزرگواری از اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام بود و در جنگ های جمل و صفین دو چشم خود را از دست داده بود 
لذا مشغول عبادت بود.
او هنگامی که شنید پسر زیاد ملعون به امیر المؤمنین و امام حسین علیهما السلام نسبت کذب می دهد ،
از میان جمعیت بر خاست و گفت:
ساکت باش ای پسر مرجانه ،دروغگو تویی و پدر تو که به تو این مقام را داد. 
ای دشمن خدا! فرزندان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را می کشی و در منابر مؤمنین این چنین سخن می گویی ؟
مأموران خواستند معترض او شوند که با کمک قبیله اش به خانه رفت،ولی بعد آمدند و خانه او را محاصره کردند .
پس از رشادت های او و دخترش دستگیر شد و همان طور که از خدا خواسته بود به دست بدترین خلق یعنی ابن زیاد به شهادت رسید

وقایع الحوادث:ج4ص 80،87_88

نقل شده از کانال تلگرامی ارتباط با خدا به نشانی ertebat0bakhoda@

صــــرفا برای عبرت

19:37 1400/05/31 - یوری بویکا

صــــرفا برای عبرت...!!

ولی دیر شده بود

بعد از واقعه عاشورا حدودا ۳۵ هزار نفر در یاری اهل بیت کشته شدند ولی اصلا ارزش کار اون ۷۲ نفر رو نداشت...

گروه اول توابین بودند؛
همون‌هایی که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر...

«ولی دیر شده بود.»

گروه دوم مردم مدینه بودند؛
بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰ هزار نفر. یزید گفت: لشکری که به مدینه حمله کنه، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.

«اما دیر شده بود.»

گروه سـوم مختار بود که بعد از جنگ‌های فراوان و کشته شدن حدود ۲۲ هزار نفر. گرچه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) را قصاص کرد...

«اما دیر شده بود.»

مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردن...

مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه کمکش نکردند...

همه بعدها به کمک امام رفتند...

«ولی دیر شده بود.»

امام سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصی از این حرکت‌ها نمی‌کردند.
«چون دیر شده بود.»

حدود ۳۵ هزار نفر کشته شدند اما دیر شده بود.

خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند...!

ما باید مراقب باشیم که از امام خودمون عقب نیفتیم.

الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ
هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.

نقل شده از کانال تلگرامی کربلا به نشانی karballa_ir@

 هیچ وقت به امام زمانت کمک نکن!

19:31 1400/05/31 - یوری بویکا

 هیچ وقت به امام زمانت کمک نکن!

در کربلا برخی حاضر نشدند از خودشان برای امام زمانشان مایه بگذارند و زندگی و وجود خود را خرجِ امام حسین علیه السلام کنند. حتی وقتی امام حسین برای دعوتِ آنها پیک فرستاد تا آنها را به قیمتِ بهشت و سعادتِ حقیقی برای خود بخرد، آنها اسب و شمشیرشان را تقدیم حضرت کردند. نفهمیدند که امام، یار می‌خواهد نه مال و اگر شمشیر و اسبی هم در راهِ یاری او خرج می‌شود، مالی است همراه با خودِ یار.

حواسمان باشد اگر در زُمره‌ یاران و یاوران امام زمانمان نباشیم و خودمان را برای او خرج نکنیم، تأسف و اشکِ پشیمانی بعد از آن سودی نخواهد داشت؛ همانگونه که برای عبیدالله بن حُر جعفی نداشت.

کربلا به ما آموخت تنها کمک به امام زمان کافی نیست، بلکه باید تمامِ زندگی‌ را وقفِ امام کرد و تمامِ عمر در رکاب او بود. پس به بهانه‌ اینکه به او کمک کردی، خودت را کنار نکش!

نقل شده از کانال تلگرامی کربلا به نشانی karballa_ir@

حکایتی زیبا درباره حق الناس

18:28 1400/05/31 - یوری بویکا

حکایتی زیبا درباره حق الناس

ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺮﺳﺒﺰ ﻭ ﺷﺎﺩﺍﺏ ﺣﮑﻤﺮﺍنی می‌کرد. ﺭﻭﺯﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺷﺪ ﻭ ﻃﺒﯿﺒﺎﻥ ﺍﺯ درمان ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﺶ ﻋﺎﺟﺰ ﻣﺎﻧﺪند ﻭ از ﺷﺎﻩ ﻋﺬﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ دستشان کاری ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﯿﺴﺖ. ﺷﺎﻩ ﻫﻢ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﻋﻼم کند. ﺷﺎﻩ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ کسی را ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ می‌کنم که ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺷﺐ ﺩﺭ ﻗﺒﺮی که برای من آماده کرده‌اند، ﺑﺨﻮﺍبد!

ﺍﯾﻦ ﺧﺒﺮ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﮐﺸﻮﺭ ﭘﺨﺶ ﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﮐﺴﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﺸﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺑﺨﻮﺍﺑﺪ. ﺗﺎ ﺍینکه ﯾﮏ ﻣﺮﺩ ﻓﻘﯿﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ که ﺩﺭ اﯾﻦ ﻗﺒﺮ بخوابد، آن هم فقط ﯾﮏ ﺷﺐ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ ﺻﺒﺢ، ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﺮﺩﻡ شود. ﻣﺮﺩ ﻓﻘﯿﺮ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪ ﻭ روزنه‌ای ﺑﺮﺍﯼ نفس کشیدن ﻭ ﻫﻮﺍ ﻫﻢ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﻤﯿﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﻓﺘﻨﺪ.ﺗﺎ ﺍینکه ﻣﺮﺩ ﻓﻘﯿﺮ به خواب ﺭﻓﺖ؛ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ نکیر و منکر ﺑﺎﻻﯼ قبرش ﺁﻣﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ و ﺳﻮﺍﻝ می‌پرسند ﻭ ﻓﻘﯿﺮ ﭘﺎﺳﺦ می‌گوید ﺗﺎ اینکه ﭘﺮﺳﯿﺪند: ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﭼﯽ ﺩﺍﺷﺘﯽ؟  ﻓﻘﯿﺮ ﮔﻔﺖ: ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﻣﺮﮐﺐ ‏(ﺧﺮ) ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻭ ﺩیگر هیچ ﭼﯿﺰ ﻧﺪﺍﺷﺘﻢ.

ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ فقیر ﺑﺎ ﺧﺮ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻓﻼﻥ ﻭ ﻓﻼﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ بر ﺧﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ گذاشتی ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺩﻧﺶ ﺭا ندﺍﺷﺖ ﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﺩﺭ فلان ﺭﻭز به خرت ﻏﺬﺍ ﻧﺪﺍﺩﯼ و ... ﻣﺮﺩ ﻓﻘﯿﺮ به خاطر ﺍﯾﻦ ﻇﻠﻢﻫﺎ  که به ﺧﺮﺵ کرده بود ﭼﻨﺪ ﺷﻼﻕ ﺁﺗﺸﯿﻦ خورد که برق از سرش پرید. ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﯿﺪﺍﺭ می‌شود. ﺩﺭ ﺗﺮﺱ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺁﺭﺍﻡ می‌گیرد ﺗﺎ ﺻﺒﺢ می‌شود ﻭ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺟﺪﯾﺪﺷﺎﻥ می‌آیند ﺗﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﺮ ﺑﯿﺮﻭﻧﺶ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺑﻨﺸﺎﻧﻨﺪﺵ.

ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻪ ﻗﺒﺮ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ می‌کنند، ﻣﺮﺩ ﻓﻘﯿﺮ ﭘﺎ به ﻓﺮﺍﺭ می‌گذارد ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺍﻭ ﺻﺪﺍﮐﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﯼ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﺎ ﻓﺮﺍﺭ ﻧﮑﻦ! ﻣﺮﺩ ﻓﻘﯿﺮ ﺑﺎ جیغ ﻭ ﻓﺮﯾﺎﺩ می‌گوید: ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺍینقدر ﻋﺬﺍﺏ ﺷﺪﻡ ﻭ ﺷﮑﻨﺠﻪ ﺩﯾﺪﻡ ﺍﮔﺮ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﻮﻡ ﻭﺍﯼ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﻢ ...

ای بشر! از چه گمان کردی که دنیا مال توست
ورنه پنداری که هر لحظه اجل دنبال توست

هر چه خوردی، مال مور و هر چه هستی مال گور
هر چه داری مال وارث، هر چه کردی مال توست...

ای کاش این حکایت به گوش همگان مخصوصا کسانی که برای رسیدن به مسئولیت (ریاست جمهوری یا وزارت یا نمایندگی مجلس و شورا و هر پست و مقام سیاسی و دولتی) سر و دست می‌شکنند، برسد و بدانند که با یک تصمیم اشتباه یا سهل انگاری و بی کفایتی حق بسیاری از مردم بر گردنشان است.حق‌الناس تنها موضوعیست که در قیامت با شفاعت هم حل نمی‌شود.

نقل شده از کانال تلگرامی کربلا به نشانی karballa_ir@

 

از پیرمرد حکیمی پرسیدند...

18:19 1400/05/31 - یوری بویکا

از پیرمرد حکیمی پرسیدند: از عمری که سپری نمودی چه چیز یاد گرفتی؟

پاسخ داد: 

یاد گرفتم که دنیا قرض است باید دیر یا زود پس بدهیم
یاد گرفتم که مظلوم دیر یا زود حقش را خواهد گرفت
یاد گرفتم که دنیا ی ما هر لحظه ممکن است تمام شود اما ما غافل هستیم
یاد گرفتم که ثروتمند ترین مردم در دنیا کسی است که از سلامتی، امنیت و آرامش بهره مند باشد
یاد گرفتم کسی که جو را میکارد گندم را برداشت نخواهد کرد
یاد گرفتم که عمر تمام می شود اما کار تمام نمی شود
یاد گرفتم که مسافرت کردن و هم سفره شدن با مردم بهترین معیار و دقیق ترین راه برای محک زدن شخصیت و درون آنان است
یاد گرفتم کسی که مرتب می گوید: من این می کنم و آن می کنم  تو خالی است و نمی تواند کاری انجام دهد
یاد گرفتم تمام کسانیکه در گورستان هستند همه کارهایی داشتند و آرمانهایی داشتند که نتوانستند محقَق گردانند
یاد گرفتم که بساط عمر و زندگیمان را در دنیا طوری پهن کنیم که در موقع جمع کردن دست و پایمان را گم نکنیم.

به دیگران هم بگویید...

نقل شده از کانال تلگرامی کربلا به نشانی karballa_ir@